Magyar lajstromjelű hidroplán landolt a Keszthelyi-öbölben – erről Vitézy Dávid számolt be Facebook-oldalán. A közlekedési államtitkár posztjából az is kiderül, hogy több mint nyolcvan év telt el azóta, ami ma újra megtörtént. 1938 óta nem landolt magyar lajstromjelű hidroplán a Balaton vízfelületén, a Keszthelyi-öbölben.
„Az Aeroexpress Cessna 206 típusú gépével Széchey Márton Airbus-oktató kapitány az aktuális széliránynak megfelelően szállt le a hatóságok által kijelölt mintegy másfél négyzetkilométernyi, kör alakú vízfelületre. A repülést a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata és az Önkéntes Tűzoltó Egyesület kisgéphajókkal biztosította” – derült ki az államtitkár posztjából. A teszt célja ugyanaz volt, mint a februári dunai próbák esetén: ismét honosodjon meg a vízi repülés a magyarországi vizeken.
A TÖRVÉNYI SZABÁLYOZÁSHOZ UGYANIS SOKAT SEGÍTENEK A TESZTREPÜLÉSEK
Vitézy Dávid beszámolója alapján.
Történelmi kitekintés
Az államtitkár beszámolójából az is kiderül, hogy „a hazai vízi repülés első harminc éve meglehetősen mozgalmas volt, a második világháborút követően azonban a múlt homályába veszett. Először 1916-ban jelentek meg vízi repülőgépek a Balatonon, amikor az olasz frontra induló repülő csónakok Keszthelynél végeztek közbenső leszállást, mielőtt nekivágtak a Triesztig tartó, légvonalban négyszáz kilométer hosszú útnak.” Az első világháború után a keszthelyi vízirepülő-bázis 1920-ig létezett, sajnos repülőgépek nélkül.
De 1923-tól ismét elérhetővé váltak a hidroplánok. „Olyannyira népszerű lett a vízi repülés, hogy a hatóságok 1924-ben meghatározták a légi közlekedés rendészeti szabályait” – ahogy Vitézy Dávid beszámolt.”
Címlap fotó: Index.hu
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.