„A függetlenség kivívása óta dédelgetett álom válik valóra Horvátországban: július 26-án megnyílik a szárazföldet a Pelješac-félszigettel összekötő híd, amely megkerüli Bosznia-Hercegovina rövid tengerparti szakaszát két, időt rabló határátkelőjével.
Mától nem kell igazolványt vagy útlevelet felmutatnia annak, aki például Splitből autózik Dubrovnikba, amennyiben közvetlenül Neum előtt felhajt az új, a félszigetről elnevezett hídra. Korábban – kivált a nyári idegenforgalmi idényben – órákat kellett várakoznia az utasnak ahhoz, hogy Horvátországból Horvátországba jusson.
A Velencei Köztársaság riválisa, a Dubrovniki Köztársaság ugyanis még 1718-ban az Ottomán Birodalomnak adományozta Neum kisvárosát, amellyel a törökök kijáratot kaptak az Adriára. A városka évszázadok elteltével Bosznia-Hercegovina birtokába került.
Jugoszlávia létezéséig a zsebkendőnyi tengeri kijárat nem okozott gondot, az ország szétesése után azonban Neum bejáratánál és kijáratánál felállították a határátkelőket, amelyek bosszantó várakozással lassítják az átmenő forgalmat.
A híd építésének ötlete már 1997-ben, nem sokkal Horvátország függetlenségének a kivívása után felmerült, de pénzhiány miatt végül csak húsz évvel később fogtak hozzá a tervezéshez.
A 2,4 kilométeres híd a szárazföldön fekvő Komarnát köti össze a félszigeten fekvő Brijestával, ahonnan kanyargós utakon lehet továbbutazni Dalmácia déli részei felé.
Az évszázad eseménye
Bosznia-Hercegovina mindenáron megkísérelte meghiúsítani a híd építését, hiszen a tranzitforgalom bevételt generált Neumban.
Szarajevó arra hivatkozott, hogy az építési terület túl közel van a határövezethez, a politikai akadályokat azonban még 2007-ben elhárították, ami után az Európai Bizottság áldását adta a tervek kidolgozására, sőt tekintélyes részt vállalt az építkezés finanszírozásából is – összesen 330 millió eurós, 130 milliárd forintos támogatással.
A bekötőutakkal együtt a teljes projekt nagyjából 420 millió euróba kerül. A hidat egy kínai cég építette, amely négy év alatt, csúszás nélkül, határidőre végzett a munkával.
„Minden készen áll az átadásra” – erősítette meg napokkal ezelőtt a horvát miniszterelnök-helyettes. A műszaki átvétel megtörtént, a bekötőutakat is megnyitják július 26-án – közölte Oleg Butković, aki az évszázad eseményének nevezte a Pelješac híd avatását.
Mi változik?
Az autósok az ünnepi ceremónia, éjfél után hajthatnak fel a hídra. Híddíj nem lesz sem most, sem a jövőben – mondta Butković, aki szerint az unió ettől tette függővé a támogatását.
Azt viszont már most tudni, hogy Brüsszel a horvát autópálya déli meghosszabbítását egyelőre nem fogja finanszírozni, így kérdés, mikor épül meg a sztráda a hídtól 76 kilométerre fekvő Dubrovnikig.
Az utazás ezen a szakaszon távban valamelyest hosszabb lesz, előreláthatóan azonban lerövidül a menetidő, miután az autósoknak egy néhány kilométeres távon nem kell kétszer is leállniuk útlevél-ellenőrzésre és vámkezelésre.
Három évszázad elteltével a horvát terület újra egyesült, és ez mindennél fontosabb – mondta a helyettes kormányfő.”
Címlap fotó: Elvis Barukcic / AFP
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.