A légitársaság ellen még a nyár elején indult eljárás amiatt, hogy az extraprofitra vonatkozó különadó-szabályozás életbe lépése után megemelték az áraikat. Augusztus 8-án az ügyben eljáró szerv 300 millió forintos bírságot rótt ki a légitársaságra, és utóbb az is kiderült, hogy ezt miként indokolták.
A fellebbezésre harminc napja volt a légitársaságnak (a vállalat már korábban jelezte, hogy ezt megteszi). Ezzel összefüggésben a Ryanair szerdán közölte:
a bíróságon megfellebbezték a pénzbüntetést – és azt is elárulták, hogy miben bíznak.
Michael O’Leary, a Ryanair ügyvezetője ugyanis azt mondta: az uniós jog garantálja a légitársaságoknak azt a szabadságot, hogy módosítsák az áraikat – és ez szerintük a mostani különadó esetében sincs másképp.
Most megfellebbeztük ezt az alaptalan bírságot, és a döntést végül az uniós bíróságon fogjuk megsemmisíteni, mivel az uniós jog garantálja a légitársaságoknak azt a szabadságot, hogy ők szabják meg az áraikat, és a visszamenőlegesen kivetett adókat a fogyasztókra hárítsák át. A magyar kormány és a fogyasztóvédelmet is köteles betartani ezeket az uniós törvényeket
– fogalmazott a Ryanair közleménye szerint O’Leary.
Szerintük politikai okok miatt kapták a bírságot
A vezérigazgató ezen kívül azt is hozzátette, hogy az adó kivetésénél csak az volt „idiótább” dolog, hogy Varga Judit igazságügyi miniszter a fogyasztóvédelem előbb értesítette a döntésről, mint őket. A Ryanair szerint az, hogy először a miniszter jelentette be a döntést a Facebookon, azt is bizonyítja, hogy a döntés valójában politikai okokból kifolyólag született.
O’Leary ezen kívül megismételte azt a korábbi kijelentését is, amely szerint a veszteséges iparágra kivetett magyar különadó értelmetlen, és csak azt eredményezi, hogy a Magyarországra és Magyarországról való utazás drágább, kevésbé versenyképes lesz, mint ha más Közép-Európai repterekre mennének az emberek.
Érdemes ugyanakkor megjegyezni, hogy a magyarországi különadó nem annyira példa nélküli, mint ahogy azt a Ryanair állítja. Ugyanis Európa kormányainak több mint fele vetett már ki különadót a légitársaságokra azután, hogy 2022-ben ismét elkezdett fellendülni a légi közlekedés. „
Címlap fotó: Pau BARRENA / AFP
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.