„Számos változást hozott az új esztendő a jogosítványok körül. A legtöbbünket érintő, hogy mostantól nem kell magunknál tartani az autóban; ugyanakkor egyszerűbb, így olcsóbb a busz vezetésére jogosító D kategória megszerzése is.
Jó hír az okmányaikat notóriusan otthon felejtők számára, hogy a rendeletmódosítás nyomán január 1-jétől nem kell vezetéskor magunknál tartani a jogosítványokat – és a forgalmi engedélyt sem. Már ha ezek érvényesek és szerepelnek a magyar nyilvántartásokban; a rendőrség ugyanis a helyszínen elektronikusan is ellenőrizni tudja e két dokumentumot.
A célszerűség azonban felülírhatja e könnyítő szabályt, figyelmeztet közleményében a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz), hiszen baleset esetén továbbra is meg kell adnunk a kárrendezéshez szükséges adatokat. Az autó azonosításához jellemzően elegendő a rendszám, esetleg az alvázszám; utóbbit vélhetően senki sem fújja fejből, tehát máris jó, ha kéznél a forgalmi.
Az a szabály sem változott, hogy ha a balesetben nem sérült meg senki, és az érintettek nem tartják szükségesnek a rendőrség értesítését, a felek továbbra is kötelesek átadni egymásnak a sofőr, a gépjármű és a biztosítási szerződés azonosításához szükséges adatokat.
Kevesebbeket érint, mégis érdemlegesebb, és a személyfuvarozó vállalkozások számára örömteli újítás, hogy lényegesen egyszerűsödik a busz vezetésére jogosító D kategóriás engedély megszerzése. A korábbiakban ehhez már meglévő C kategóriás, azaz teherautós papírok kellettek, ám ettől az évtől enélkül is buszvezetőnek tanulhat bárki, aki már rendelkezik személyautóra szóló, B kategóriás vezetői engedéllyel.
A Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) a változtatással elsősorban a Volánbusz, illetve az önkormányzati és egyéb személyszállító társaságok súlyosbodó sofőrhiányán igyekezett enyhíteni. A változás nyomán ugyanis a teherautós kört kihagyva többen, egyszerűbben, akár 8–12 hónappal gyorsabban, és főként százezrekkel olcsóbban szerezhetnek buszvezetői képesítést. Ugyanide tartozik, hogy egyúttal megszűnik az iparági visszajelzések szerint elavult „Biztonsági ellenőrzés és üzemeltetés” című vizsgatárgy is, a megújított tananyagot ezentúl a rutinvizsgán kérik számon a leendő buszsofőröktől.
Örülhet a Tüke Busz is
A D kategóriás jogosítvány egyszerűsödő megszerzése enyhítheti a pécsi tömegközlekedést menedzselő Tüke Busz Zrt. évek óta fennálló, állandó sofőrhiányát is. A társaság honlapján folyamatosan olvasható álláshirdetés szerint ugyanis azonnal 15 új buszvezetőre lenne szükségük, míg középtávon legalább 25-tel szeretnék bővíteni e körben a létszámot. Ehhez nettó 300 ezer forint körüli fizetést, cafeteriát, családtagi bérletet kínálnak, és persze a teljes képzéssel is hozzájárulnak az elöregedő korfájú hiányszakma népszerűsítéséhez, főként a fiatalok között.”
Címlap fotó: bama.hu
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.