Az illetékes hatóság jóváhagyta a magyar tulajdonban lévő terminál rakpartosítását, így Magyarország egy lépéssel közelebb került a trieszti kikötői tervek megvalósításához. Ugyanakkor a tervek szerint csak 2026-tól vehetik használatba a magyar vállalatok.
Jóváhagyta a trieszti kikötői hatóság a magyar állam tulajdonában lévő terminál rakpartosítására vonatkozó műszaki és gazdasági megvalósíthatósági terveket – írta meg a Napi.hu az AdriaPorts értesülése alapján. Így ezzel párhuzamosan megkezdődött a pályázati munkák elbírálása, és a közeljövőben eldőlhet, kit bízhatnak meg a munkálatok elvégzésével.
A győztes cég elsődleges feladata, hogy hajózhatóvá tegye a csatornát.
Ezenkívül az első fázisába tartozik a közúthálózathoz való csatlakozásának megoldása. Mindez várhatóan 45 millió euróba kerül. Már két éve kiderült, hogy a trieszti kikötővel kapcsolatos komplex üzleti és műszaki megvalósíthatósági tanulmányát a PricewaterhouseCoopers készítheti el, nettó 445 ezer euróért. A nyílt tender eredményét az ajánlatkérő Adria Port Zrt. közölte az uniós közbeszerzési közlönyben.
Még várni kell rá
A lap emlékeztet arra, hogy a magyar kormány 2021 januárjára tudta megszerezni a trieszti kikötő terminálját, és már 2019-ben 11,2 milliárd forintnyi eurót biztosított a kikötőfejlesztést megvalósító cégnek, az Adria Portnak.
A terminált korábban az Aquila olajfeldolgozó cég használta finomítóként és szénhidrogén-kezelésre, az elmúlt években azonban elhagyatottá, afféle rozsdaövezetté vált. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter tavaly év végén arról beszélt, hogy
a magyar vállalatok 2026-tól vehetik igénybe exporttevékenységükhöz a trieszti kikötő terminálját.
Olaszország már kapott a helyreállítási alapból 45 millió eurót arra, hogy fejlessze az érintett partszakaszt, valamint a tengeri mederkotrás költségeit is fedezhetik ebből az összegből.
(Borítókép: A trieszti kikötő. Fotó: Tony Anna Mingardi / Awakening / Getty Images)
Címlap fotó: Technológia: Index.hu
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.