„Az MH Kiss József 86. Helikopterdandár állományában szolgáló Semperger László főtörzsőrmester, az augusztus 20-i látványos budapesti katonai és polgári légi parádé repülésirányításért felelős csoportjának tagjaként dolgozott az ünnepségen. A szakember, aki nem először biztosított hasonló kiemelt állami rendezvényt, a repülésirányítás kulisszatitkairól beszélt honlapunknak.
A munkatársunk által készített fotókon is jól látszik: a budapesti Gellért-hegyről irányította a légi parádé tucatnyi katonai és személyszállító gépét. Mi volt a konkrét feladata?
Az augusztus 20-i budapesti légi parádét három helyszínről, többen irányítottuk. Egyrészt az egyik csapat a Kossuth téren, akik a tisztavatás végén, a Gripen vadászrepülők áthúzását időzítették. Ez volt az első mozzanat: három vadászgép úgynevezett díszelgő áthúzást hajtott végre. Más kollégáim dunai hajóról biztosították az Országház előtti áthúzás időzítését, tartották a kapcsolatot a rendezvény szervezőivel, és ez alapján másodpercre pontosan meghatározták a légi parádé különböző szakaszainak a kezdési időpontját. Én pedig valóban a Szabadság-szobornál tartózkodtam, és azért feleltem, hogy erre a két programra beérkező gépek a várakozási légterekben megfelelően, a szükséges elkülönítéssel helyezkedjenek el, majd a megfelelő időben és sorrendben induljanak el. Amikor az előző két állomásnak nem volt rádióösszeköttetése ezekben a holdingokban lévő gépekkel, akkor azt is átjátszottam nekik.
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter személyesen győződött meg az előretolt repülésirányítók munkájáról.
Most először látott el ilyen tevékenységet?
Negyedik alkalommal dolgoztam az augusztus 20-ai légi parádén, még ha a tavalyi évben ez egy héttel később, csökkentett géplétszámmal történt is meg. Noha ott a Gellért-hegyen negyedszer állhattam, ilyen áthúzásos feladatokat már rengetegszer hajtottunk végre. Idén – és tavaly is – például a budapesti Hősök terén, az altisztavatáson. Idén, a légi parádé előtt egy nappal, az atlétikai világbajnokság megnyitóján is benne voltam az áthúzást irányító csapatban, tehát egyáltalán nem új számomra a feladat.
Mióta szolgál katonaként?
2012-ben vonultam be a Magyar Honvédség Altiszti Akadémiára, majd annak elvégzése után a győri légvédelmi rakétaezrednél kezdtem meg hivatásos pályafutásom. 2017-ben kaptam egy megkeresést, hogy csatlakozzak a magyar JTAC programhoz, így (az akkori nevén) MH 86. Szolnok Helikopter Bázis, Előretolt Repülésirányító Csoportjában folytattam a szolgálatom.
Mivel érdemelte ki, hogy immáron sokadik éve ön láthassa el az irányítási feladatot az ilyen kiemelt rendezvényeken?
Egyrészt az alapfeltétel adott: előretolt repülésirányító (angolul Joint Terminal Attack Controller – JTAC) vagyok. A légierő szakembereként a szárazföldiekkel, a földön kell mozognunk; egyrészt terveznünk kell a légicsapásokat, de azokat végre is kell hajtanunk és irányítanunk. Sok felelősséggel jár a munkánk és igen: a látványos áthúzások és légi parádék irányítása is hozzánk tartozik, és igen kevesen látjuk el ezt a feladatkört. 2019-ben először végeztem el ezt a feladatot és úgy tűnik beváltam, így maradtam ebben a csapatban.
A légi parádét megelőző ünnepélyes tisztavatáson részt vevő honvédek mintegy három hétig gyakorolták a végrehajtás különböző elemeit. Mennyi időbe telt az önök felkészítése/felkészülése?
A feladat részletes, időzítésekre, bejöveteli irányokra, távolságokra és magasságokra is kiterjedő megtervezése, a légiparádé előtt két héttel kezdődött az MH Légierő Parancsnokság és a szolnoki Repülő Műveleti Főnökség irányításával, de ebbe bedolgoztak a kecskeméti, MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár pilótái, és a polgári légi közlekedés résztvevői is, akik bőven megérdemlik, hogy név szerint is említsük őket: a Wizzair légitársaság, a Külgazdasági és Külügyminisztérium Kormányzati Szállítógép Üzemeltetéséért Felelős Referatúrája, és az Aeroexpress légitársaság. A valós, repülési feladatokat a légi parádé előtti héten Szolnokon, majd Budapesten gyakoroltuk be.
Hogyan értékelné az augusztus 20-i repüléseket? Minden az elvárásoknak megfelelően alakult az égen?
A gyakorlások teljesítették a céljukat: kiiktatták a bizonytalanságot, és lehetővé tették, hogy mind a pilóták, mind az irányítók lássák az adott napi nagyképet, a sűrű légtérben való mozgások egymásra épülő rendszerét. Még két fontos tényező lehet kritikus egy ilyen esemény szempontjából: az egyik az időjárás, a másik a drónok. De idén, augusztus 20-án, az időjárás is kegyes volt velünk, és drón incidenssel sem kellet foglalkozni, ami egyébként egyre ritkábban mondható el. Összességében az egész légi parádé fennakadás nélkül zajlott le, várjuk, hogy a következő eseményen is megmutathassuk az országnak, hogy milyen eszközei és szakemberei vannak a Magyar Honvédség légierejének.”
Címlap fotó: Szakál Szebáld, Horváth Sztaniszláv
Eredeti írás: Navarrai Mészáros Márton