„Jelentősen javítana a társasházi lakások eladhatóságán ha több parkoló lenne a Kertvárosban – jelentette ki a Jávor Zoltán, a Duna House ingatlanpiaci szakértője azt követően, hogy a hét elején Csizmadia Péter fideszes frakcióvezető 1000 új parkolóhely létesítéséről beszélt, amiket zöldmegoldással hoznának létre. A jobboldal pedig újabb részleteket is közölt a tervekről.
Nagyon fontos a parkoló és a zöldterület, hiszen az emberek egy jobban szeretnek zöld környezetben élni, főleg koronavírusjárvány óta – mondta a Duna House ingatlanpiaci szakértője.
Jávor Zoltán ezt azzal kapcsolatban mondta, hogy Csizmadia Péter, fideszes frakcióvezető elmondta, hogy hosszú távú célként ezer új parkoló telepítését alakítaná ki a nemzeti oldal Pécs legnagyobb városrészében, Kertvárosban, hogy a fennálló igényeket kialakítsák. Ám ezek nem mehetnek a zöldfelület kárára és túlnyomórészt földfelszín alatti, zöldtetős, parkosított, őrzött és biztonságos parkolóhelyeket hozna létre
A lakások értéke nő
– A Krisztina tér, a Viktória utca, Németh László utca környéke, vagy a Polgárszőlő utcában szinte már nem lehet megállni az autókkal, mert annyira kevés a parkolóhely. Ezer új parkolóhely kialakítása nemcsak segítene ezen a problémán, hanem ingatlaneladásnál az értékesítést is megkönnyítené, egy parkolóval rendelkező ingatlan drágábban is eladható. Ha van két ugyanolyan lakás, akkor a vevő inkább megveszi akár drágábban is azt, amelyik garázzsal vagy parkolóhellyel rendelkezik – mondta a szakértő. Szavaiból az is kiderült, hogy nagyon komoly igény van garázsokra, mert azokat szinte magasabb négyzetméteráron tudják eladni, mint lakások esetében, az új építésű garázsokat 7-9 millió forintért árulják, és meg is vásárolják azokat.
Szigorú szerződéseket kötnek
Csizmadia Péter fideszes frakcióvezető elmondta, hogy a zöldtetős mélygarázsokat magánberuházók bevonásával valósítanák meg. Velük, az önkormányzat számára szükséges garanciákkal szerződnének. Ezek szerint az önkormányzat szigorú feltételek mellett – tehát a várost nem érheti kár – biztosítaná az telket a fejlesztéshez, amelyet a befektető végezne el, majd pedig a garázsokat térítési díj ellenében üzemeltetné. A hosszú távú konstrukcióban a tulajdon pedig az önkormányzaté maradna.
Felgyorsítják a folyamatot
Ezek mellett viszont a következő években addig is tűzoltásként városszerte felkutatnának minden olyan, jelenleg nem használt betonfelületet, dühöngőt, ahol újabb parkolókat lehet létrehozni. Csizmadia ezzel kapcsolatban azt is elmondta, hogy a korábban kertvárosi önkormányzati képviselősége alatt a Németh László utcában is volt hasonlóra példa, és a jelenlegi városvezetés is tett ilyen lépéseket, de náluk ennél sokkal intenzívebben kell a problémát orvosolni.
A nemzeti oldal egyébként úgy számol, hogy egy földfelszíni parkolóhely kialakítása a körülményektől függően fél milliótól egymillió forintig terjed, annak tükrében, hogy milyenek a terepviszonyok, miként lehet megoldani a vízelvezetést, van-e a közvilágítás vagy telepíteni kell, illetve milyen közműveket érint a létesítés.
A baráti ügyvédek helyett parkolókra áldoznak
Ezek alapján a városnak 2024 és 2029 között évente 100-200 millió forintjába kerülne az, hogyha évente 100-200 új helyet hoznak létre, ami Pécs jelenlegi éves költségvetésének csupán töredéke. Összehasonlításként elmondták, hogy Péterffy Attila jelenlegi baloldali polgármester első három évében 600 millió forintot költött a baráti Bodnár Imre nevével fémjelzett ügyvédi kör megbízásaira.
A felszínen létesített parkolókat és a mélygarázsokat egyaránt bárki megkötés nélkül használhatja, de utóbbiak esetében parkolójegy váltása szükséges lesz. A pontos helyszínek egy szakértői grémium véleménye alapján lesznek kijelölve, amelynek a városi főépítész is tagja lesz. Az viszont biztos, hogy a lehetőségek szerint egyenletesen lesznek elosztva az új parkolók Kertváros területén – tudtuk meg.
Elektromos töltésre is gondoltak
A tervek szerint elektromos töltési lehetőséget is biztosítanának, hiszen ahhoz hogy 10-15 év múlva Kertváros továbbra is vonzó lehessen, biztosítani kell azt a lehetőséget, hogy amennyiben az itt élők elektromos autót vásárolnak, akkor a társasházas övezetekben is legyen lehetőségük azokat tölteni.”
Címlap fotó: bama.hu
Eredeti írás: BÓKA MÁTÉ CIPRIÁN