„Több utat lezártak klímaaktivisták hétfőn a berlini csúcsforgalomban, hogy így követeljék a kormánytól az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését célzó intézkedéseket.
Az Utolsó Nemzedék nevű csoport aktivistái egyszerre húsz helyszínen tüntettek, óriási dugót okoztak, sok autóst feldühítettek, néhányan még paprikaspray-vel is lefújták őket.
A tüntetők pillanatragasztóval rögzítették kezüket az úttestre, hogy a rendőrök minél nehezebb tudják őket elvinni a helyszínről. A rendőrök az utóbbi hónapok hasonló tüntetésein már begyakorolt és szabványosított módszerekkel, ecset, tű nélküli fecskendő, spatula vagy géz és egy étolajalapú oldat alkalmazásával mozdítják el a kezüket pillanatragasztóval az úttestre rögzítő aktivistákat, majd őrizetbe veszik őket.
Az Utolsó nemzedék vasárnap indította el szeptember 22-ig meghirdetett tüntetéssorozatát, Berlin egyik jelképe, a Brandenburgi kapu megrongálásával. Vörös, sárga és narancssárga festékkel a védett műemlék mind a hat oszlopát lefújták, az anyagot átalakított poroltókkal vitték fel. A rendőrség 14 aktivistát őrizetbe vett, csoportosan elkövetett rongálás gyanújával indítottak eljárást ellenük.
A városvezetés elítélte az akciót, „aki komolyan gondolja a klímavédelmet, annak el kell határolódnia az ilyen akcióktól és ettől a csoporttól” – hangsúlyozta Kai Wegner kormányzó főpolgármester.
Az éghajlatváltozás megfékezését szolgáló erőfeszítések radikális fokozását sürgető Utolsó nemzedék 2022-ben vált ismertté Németországban figyelemfelkeltő és tiltakozó akciói révén. A többi között behatoltak a berlini és a müncheni nemzetközi repülőtér zárt övezetébe, hogy megbénítsák a forgalmat.
Hamburgban a nagyváros világhírű koncertpalotájában, a Rajnai Filharmóniában a csoport két tagja a karmesteri pulpitushoz ragasztotta magát egy hangverseny közben, a Berlin melletti Potsdam ugyancsak világhírű magánmúzeumában, a Barberiniben pedig két másik tagjuk egy jelképes műkincsromboló akcióban burgonyapürével kente be Claude Monet szénaboglyákról készített sorozatának egyik darabját, a francia impresszionista festő legmagasabb piaci értékű alkotását. Az üveggel védett festményben nem esett kár.”
Címlap fotó: © Markus Schreiber/AP
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.