„Tajvan reméli, hogy legalább két új, hazai fejlesztésű tengeralattjárót állíthat hadrendbe 2027-ig, és esetleg későbbi modelleket is felszerelhet majd rakétákkal, hogy megerősítse az elrettentő erejét a kínai haditengerészettel szemben, és megvédje kulcsfontosságú utánpótlási vonalait – közölte a program vezetője.
Tajvan az elmúlt években saját tengeralattjáró-programot indított egy nagyszabású haderő-modernizációs terv részeként, mivel Kína folyamatosan hadgyakorlatokat tart a sziget közelében. Kína továbbra is saját területe részének tekinti az 1949 óta önálló kormányzattal rendelkező szigetet, és rendszeresen hangot ad annak a szándékának, hogy szükség esetén erővel szerezzen érvényt az újraegyesítésnek.
Caj Ing-ven tajvani elnök még 2016-os hivatalba lépésekor kezdeményezte a nagyszabású programot, és a tervek szerint már csütörtökön vízre bocsátja az első tengeralattjárót a nyolc közül. A program több ország szakértelme és technológiája segítségével valósul meg, ami áttörést jelent a diplomáciailag elszigetelt Tajvan számára.
Hiszik, hogy ezzel nem veszítenek háborút
Huang Su-kuan tengernagy, Caj biztonsági tanácsadója és a program vezetője közölte, hogy az összesen tíz tengeralattjáróból álló flotta – benne két holland gyártású tengeralattjáróval, amelyeket még a 80-as években állítottak hadrendbe – megnehezíti majd a kínai haditengerészet számára, hogy erőt fitogtasson a Csendes-óceánon.
Amennyiben fel tudjuk építeni ezt a harci képességet, nem hiszem, hogy elveszítenénk egy háborút
– mondta a tengernagy. Huang szerint az első, 1,54 milliárd dollár (562 milliárd forint) értékű tengeralattjáró az amerikai Lockheed Martin hadiipari vállalat által gyártott harcászati rendszert fogja használni, és MK–48-as típusú, nehézsúlyú torpedókkal lesz felszerelve. A tengeralattjáró már a jövő hónapban megkezdi a tengeri próbaüzemet, és 2024 végén áll majd hadrendbe a tajvani haditengerészet kötelékében.
Elrettentő erő
A tengernagy a tengeralattjárókat „stratégiai elrettentő eszköznek” nevezte a kínai hadihajókkal szemben, amelyek a Japán délnyugati részén lévő Mijako-szoroson vagy a Tajvant a Fülöp-szigetektől elválasztó Bashi-csatornán járőröznek.
Szerinte a tengeralattjárók segíthetnek fenntartani a sziget létfontosságú útvonalait a Csendes-óceán felé azáltal, hogy biztosítják az ellátást a Tajvan keleti partvidéke mentén található kikötőkből egy esetleges konfliktus esetén.”
Címlap fotó: Index.hu
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.