„A Rail Cargo Hungaria megkezdte a cukorrépa-beszállítását a a Magyar Cukor Zrt. kaposvári gyárába. A vasúti árufuvarozó vállalat január végéig összesen 450-470 ezer tonna terményt továbbít mintegy 40 magyarországi feladóállomásról. Az alapanyagot vasúton a cég fuvarozza, a termés fennmaradó csaknem 50 százaléka közúton jut el a gyárba.
– A magyar gazdák idén a tavalyinál lényegesen nagyobb termőterületen, 14 ezer hektáron vetettek cukorrépát a gyár számára – közölte lapunkkal a Rail Cargo Hungaria (RCH). – Az augusztusig kedvező időjárás magas termésátlagot eredményezett, így a becslések szerint hektáronként átlagosan 62-65 tonna körül alakul, a termény cukortartalma várhatóan átlagos lesz. Azt is közölték: a kampány tervezett 125-130 napja alatt naponta átlagosan négy cukorrépát szállító vonat közlekedik majd a magyar vasúti hálózaton. Nem ritka, hogy az RCH vonatai 450 kilométernél távolabbról is fuvaroznak terményt.
Udvaros Zoltán, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara alelnöke hangsúlyozta: ebben az időszakban különösen fontos a pontos szállítás, a logisztika összehangolása és a folyamatos alapanyag-ellátás.
Hársházi Péter szentgáloskéri vállalkozó 146 hektáron termeszt cukorrépát, s előreláthatóan novemberre időzíti a betakarítást. A terményét kamion szállítja majd a kaposvári cukorgyárba. Lapunknak azt mondta: 2022-ben hektáronként 44 tonna volt az átlagtermés, az idén nagyjából 60 tonnára számítanak.
– A korábbinál kedvezőbb volt az időjárás, jókor esett az eső – hangsúlyozta. – Volt olyan időszak, amikor a térségünkben közel 200 milliméterrel több csapadék hullott, mint tavaly ilyenkor, és ezt meghálálta a növény.
Farkas László zimányi gazdálkodó közölte: 28 hektáron van cukorrépájuk, s várhatóan október elején kezdik a betakarítást, amivel a tervek szerint két nap alatt végeznek.
Budai Bertalan szentgáloskéri gazdálkodó 1992-től foglalkozik cukorrépával. 2022-ben 35 hektáron, az idén 37 hektáron termesztette. Tavaly hektáronként csaknem 70 tonna volt az átlagtermés, s abban bízik, hogy 2023-ban ezt megismétlik. Kiemelte: megnőttek a termelési költségek, a műtrágya és a növényvédő szerek ára éppúgy drágult, mint a szántóföldi munkához kapcsolódó egyéb kiadások.
Pályafelújítások nehezítik a fuvart
– A tavalyi kampányidőszakhoz képest csökkent ugyan a vontatási villamos energia ára, azonban még mindig többszöröse a korábbi évek árszintjének – tájékoztatott a Rail Cargo Hungary. – Emellett a vasúti infrastruktúrán zajló pályafelújítások is nehezítik és drágítják a vasúti fuvarozást a közúttal szemben, és kihívás elé állítják az RCH-t.”
Fotó: Lang Róbert
Eredeti írás: HARSÁNYI MIKLÓS