„Harcjárművek magyarországi gyártására írtak alá egyetértési nyilatkozatot kedden a Honvédelmi Minisztériumban. Az eseményen szó esik Kaposvárról is.
Idén tavasszal megkezdődött Kaposváron a negyven Gidrán típusú, Törökországban gyártott harcjármű rádiótechnikai, elektronikai eszközökkel történő felszerelése, később pedig további száz példányhoz helyben gyártanak alkatrészeket is. Ezt még márciusban jelentette be a megyeszékhelyen Maróth Gáspár, védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos.
A keddi fővárosi eseményen elhangzott, hogy a létrejövő vegyesvállalat célja, hogy a Nurol Makina török hadiipari vállalat Gidrán páncélozott harcjárműveket gyártson Magyarország részére, a magyar honvédségnek. Az N7 holding Zrt. közreműködésével nem csupán gyártási illetve összeszerelési feladatokra kerül sor, hanem kutatás-fejlesztési illetve innovációs tevékenységek is folynak majd Magyarországon – hangzott el az eseményen.
Az aláírási ceremónia után Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter kijelentette, hogy a magyar haderőfejlesztés „magabiztosan halad előre”. Hozzátette: a magyar kormány már 2015-ban felismerte, hogy közeledik a „veszélyek kora” és egyre komolyabb biztonsági kihívásokkal találja magát szembe a közép-európai régió. Ezért a magyar haderőt át kell fegyverezni, fel kell készíteni arra, hogy garantálni tudják a magyar emberek életének és vagyonának védelmét – hangzott el az aláíráson.
A miniszter kifejtette: ezt a célt katonai értelemben úgy kell elérni, hogy függetlenek lehessünk a beszállítói kockázatoktól. Vagyis, komoly védelmi ipart kell építeni, mégpedig úgy, hogy az ne csupán a haderő, hanem a magyar gazdaság egészének fejlődését is szolgálja. Leszögezte, hogy ebben Magyarország stratégiai partnerként tekint Törökországra.
Szalay-Bobrovniczky Kristóf utalt arra is, hogy a Gidrán harcjármű összeszerelése már korábban is folyt Magyarországon, a Nurol Makina által gyártott alap gépjárműre ugyanis Kaposváron integrálták a kiegészítő radar- és fegyverrendszereket. Ez a tevékenység továbbra is a Kaposváron marad – tette hozzá.
Mostantól azonban, magát a gépjárművet is Magyarországon fogják gyártani, méghozzá Győrben a Rába vállalatnál. Ezt nagy előrelépésnek nevezte Szalay-Bobrovniczky Kristóf, mert nem pusztán a magyar honvédség igényeit elégítenék ki ezzel, hanem egy exporttermék is születni fog.
Legalább kétszáz új munkahely létesül a most aláírt megállapodás nyomán, valamint széles körű beszállítói hálózatot is bevonnak a gyártásba.
A létrejött vegyesvállalatot Gidrán névre keresztelik – jelentette be a miniszter, hozzátéve, a gidrán egy ősi magyar lófajta, amit a huszárok jó küzdőképessége miatt használtak.”