„A Hévíz-Balaton Repülőtéren a vadászgépek fogadása, felvezetése, végezetül pedig éjszakai letároláshoz történő felkészítése olyan gördülékenyen zajlott, mintha csak a kecskeméti katonai bázisukon járnánk. Ebből pedig az következik, hogy a légierő szakmailag felkészült katonái bárhol, bármikor képesek garantálni a precíz csapatmunkát, így szavatolva hazánk légterének biztonságát.
Merőben szokatlan látvány: az Adaptive Hussars 2023 gyakorlat keretében az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár katonái a sármelléki Hévíz-Balaton Repülőtérre áttelepülve hajtják végre kijelölt feladataikat. A konténerbázisra november 13-a délelőttjén érkeztek meg a kecskeméti vadászgépek, illetve a repülődandár személyi állományát átcsoportosító Airbus A319-es szállítógép is. Felkészítésüket követően közel száz tartalékos katonát csoportosítottak át az alföldi területvédelmi ezredek állományából a Magyar Honvédség Bauer Gyula 5. Területvédelmi Ezred kötelékébe már november 10-én, annak érdekében, hogy – tizenegy honvédtisztjelölttel kiegészülve – a sármelléki bázis őrzés-védelmi feladatait lássák el.
A győri MH Dánielfy Tibor 205. Légvédelmi Rakétaezred Mistral rakétarendszereinek oltalma alatt kialakított tábori körülmények rövid időn belül fogadásra készen várták a gyakorlat idejére Sármellékre áttelepülő öt Gripent. Szentesi Norbert alezredes, a Sármelléki Ideiglenes Kötelék táborparancsnoka kérdésünkre felelve elmondta, hogy e foglalkozássorozat során egy nem kiépített repülőtérre történő áttelepülés mozzanatait gyakorolják, felmérve azt, hogy milyen feltételek szükségesek a hibamentes üzemeltetéshez, illetve, hogy ezek miként valósíthatók meg.
„Alapos felmérés után meghatároztuk azokat a követelményeket, amelyek szükségesek a repülőgépek fogadásához, és más katonai alakulatokkal együttműködve kiépítettünk egy tábort, illetve megteremtettük azokat a feltételeket, amelyek a repülőgép kiszolgálásához elengedhetetlenek” – mondta, rávilágítva arra is, hogy a haditechnikai eszközökön túl gondoskodni kell a teljes kontingens ellátásáról, elszállásolásáról és a szükséges infrastruktúra kialakításáról is.
Hozzátette, hogy tulajdonképpen ugyanazokat a feltételeket kell biztosítani, mint a hazai – tehát a kecskeméti – környezetben, mindamellett, hogy természetesen egy nem kifejezetten vadászgépek számára kialakított területen kell tudni felülkerekedni a kihívásokon. Ezek közül a legnagyobb az üzemanyaggal történő folytonos ellátás, hiszen Sármelléken nem áll rendelkezésre elegendő, ezért a gyakorlat során vizsgázik a katonai és civil szféra együttműködése is.
„A gyakorlat egyik fő eleme, hogy úgynevezett gazdasági és anyagi szolgáltatások igénybevételével biztosítsuk az üzemanyag-ellátást” – mondta Szentesi Norbert alezredes, hozzáfűzve, hogy mindez eddig kiválóan vizsgázik. A Hévíz-Balaton Reptér vonatkozásában pedig kijelentette, hogy „az együttműködés igen konstruktív és korrekt. Végig érezhető segítőkészség mutatkozott a reptérvezetés részéről, amiért elismerés és köszönet!”
Eredeti írás: Snoj Péter
Fotó: Snoj Péter, MH 5. TVE