„A honvédelmi nevelés befektetés a jövőbe – hangsúlyozta dr. Czermann János, a Honvédelmi Minisztérium stratégiáért és humánpolitikáért felelős helyettes államtitkára a Honvédelem tantárgy jövő évi tanévre vonatkozó bővítésének előkészítésére fókuszáló szakmai találkozón a Bálna Honvédelmi Központban, december 4-én.
„A tárca mindig jelentős szerepet vállalt a hazafias és a honvédelmi nevelés támogatásában, a honvédelem tantárgy pedig kulcseleme annak, hogy a felnövekvő generáció tagjai tisztában legyenek a hazaszeretet fogalmával és annak fontosságával. Ezt támogatják az elmúlt években folyamatosan fejlesztés alatt álló honvédelmi nevelési programok is” – emelte ki dr. Czermann János. A helyettes államtitkár elmondta, a 6 évvel ezelőtt indul tematikus honvédelmi táborokban idén több mint 4500 diák vett részt és a részvételi szám folyamatosan nő. Emellett sikertörténetként értékelte az Országos Haditorna Versenyt, amely azon túl, hogy szerteágazó honvédelmi ismereti tudásbázist biztosít a diákok számára, csapatmunkára is neveli őket.
Hozzátette: a Honvéd Kadét Program részeként közel 150 iskolában, megközelítőleg kilencezer diákot nevelnek a hazaszeretetre. dr. Czermann János kitért arra is, hogy az idei tanévben hat iskolában – pilot jelleggel – elindított tantárgyat a tervek szerint a jövő tanévben 230 intézményben szeretnének bevezetni.
Takács Attila vezérőrnagy, a Honvéd Vezérkar főnökének területvédelmi helyettese elmondta, a sorkatonaság 2004-es felfüggesztése után a honvédség és társadalom fokozatosan eltávolodott egymástól, mígnem egy szakadék keletkezett a kettő között. Mint fogalmazott, a Honvédelem tantárgy bevezetése éppen azt a célt szolgálja, hogy a fiatalokban érzelmi kötődés alakuljon ki honvédelem ügye iránt és pozitívan álljanak a Magyar Honvédséghez. Kitért annak a jelentőségére is, hogy a tantárgyat kizárólagosan tanító katonai oktatókkal szemben számos – többek között a hitelességüket biztosító – követelményt szabtak meg.
Emlékeztetett arra, hogy a honvédelmi nevelés a honvédelem ügye iránt érzett felelősségtudat mellett fegyelmezett magatartásra és rendszerezett életvitelre ösztönzi a diákokat. A rendezvény előadásokkal folytatódott, a szakértők mellett katona-oktatók és a pilot programban résztvevő iskolák közül a Váci SzC Madách Imre Technikum és Szakképző Iskola igazgatója számolt be a tantárgy bevezetésének tapasztalatairól, külön kiemelve a diákok lelkesedését és nyitottságát.”