„Rekordáron kelt el Rippl-Rónai József Kalitkás nő című festménye egy budapesti aukción. A Párizsban készült képért 220 millió forintot fizetett a sikeresen licitáló vevő.
Izgalmas napokon van túl a fővárosi Kieselbach Galéria, amelynek vasárnapi árverésén négy tétel is átlépte a 100 millió forintos lélektani határt. Ezek egyike egy eredeti Rippl-Rónai és egy Vaszary műalkotás volt. Előbbi száz évnyi elfeledettség után, nagy szenzációt keltve bukkant fel 2005-ben, de akkor nem sikerült itthon tartani.
– Ez tulajdonképpen az első változata Rippl-Rónai nagy méretű Kalitkás nő képének, amely a Magyar Nemzeti Galéria tulajdona – mondta megkeresésünkre Géger Melinda, művészettörténész. Hozzátette: a most rekordáron elkelt alkotásról a szakma már jó ideje tudott. – A képet Franciaroszágban festette Rippl-Rónai József és a modellje akkori barátnője, későbbi felesége Lazarine Baudrion volt. Ez a kép az első változat, amely még hasonlít Lazarinera, a későbbi nagy méretű alkotás azonban már egy ideálportré, tette hozzá a szakember.
Géger Melinda megjegyezte: A kalitkás nő egy tipikus párizsi korszakbéli kép, nagyon hangsúlyosak a sötét, feketébe hajló tónusok és egy különleges színegyüttes jellemzi a művet zöldes-kékes harmóniákkal.
Vaszary János Virágok szerencsehozó szoborral című, 1926-os csendélete 140 millió forintos leütési áron talált gazdára. A festmény, amelyet a kaposvári művész egész életművel legdekoratívabb alkotásaként tartanak számon, több neves magángyűjteményt megjárt, mire a Kieselbach Galériához került.
Szita Károly, Kaposvár polgármestere a nagy értékű eladással kapcsolatban azt tette közzé közösségi oldalán, hogy bár a somogyi vármegyeszékhely megvásárolni nem tudja az alkotást, de minden erejével azon lesz, hogy hazahozzák és a festőóriás szülővárosában állíthassák ki.
Rippl-Rónai híres Kalitkás nőjének első változata 180 millió forintos – rekord magas – licitről indult a Hotel Marriottban tartott aukción, s az is igazi szenzációnak számított, hogy árverésre került az alkotás. Végül 220 millió forintos leütési árral az év legmagasabb árán kelt el. Az 1892-es festmény igazi nemzeti ikon, a magyar modern képzőművészet kulcsműve, amelynek szecessziós másodpéldányát a Magyar Nemzeti Galériában őrzik. Ez az európai rangú mű indította el a hazai modern festészet történetét.”
Fotó: MTI/Hegedüs Róbert
Eredeti írás: KOSZORUS RITA