„Sikertelen bértárgyalás
Két hete van arra a pécsi városvezetésnek, hogy megállapodjon a Tüke Busznál működő Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezettel (SZAKSZ) azért, hogy elkerüljék a kétnapos munkabeszüntetést január végén. Ennél is lényegesebb azonban, hogy a sofőrök elvándorlása miatt hosszú távon a városlakók érdeke lenne a béremelés, hogy legalább a már megkurtított menetrendet tartani lehessen.
A keddi bértárgyaláson a Tüke Busz vezérigazgatója ismertette a munkáltató 2024. évre szóló bérfejlesztési ajánlatát, ami arról szólt, hogy az autóbuszvezetők 16,5 százalékos alapórabéremelésben, míg a többi állományban dolgozó munkavállalók 13 százalékos keresetfejlesztésben részesülnének – közölte lapunkkal a Tüke Busznál működő Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ).
Raposa Gábor, a SZAKSZ pécsi vezetője lapunknak azt mondta, hogy a béremelési ajánlatot nem fogadták el, mert az távol áll van a szakszervezet 25 százalékos emelésről szóló követelésétől. Hozzátette: azt kérte, hogy a vállalat vezetői menjenek vissza az önkormányzathoz, és kérjenek új számokat, mert nem szeretnének a munkavállalók reálbér csökkenést elszenvedni, mindenképpen magasabb emeléshez ragaszkodnak.
A következő bértárgyalás egy hét múlva lesz, de kedden bejelentették, hogy január 28-29-én sztrájkolnak.
– A munkáltató törvényi kötelezettsége kidolgozni és kihirdetni a lakosságnak a munkabeszüntetés alatt csökkentett menetrendet. Ha időközben megállapodunk, akkor eltekintünk tőle
– mondta Raposa Gábor.
A SZAKSZ a közösségi oldalán azt is közölte, hogy mindezekkel párhuzamosan újabb egyeztető tárgyalást is kezdeményeztek, aminek ismételt elutasítása esetén jogi eljárást indítanak a Tüke Busz ellen.
A vállalat vezetése eddig igyekezett kibújni az érdemi bértárgyalások alól különböző jogi indokokat keresve, de a SZAKSZ két hónapig tartó huzavona után mégiscsak elérte, hogy Skutnik Tibor vezérigazgatónak le kellett ülnie kedden az érdekképviselettel.
– A városvezetésnek haladéktalanul biztosítani kellene a bérrendezést. Amennyiben erre a baloldal nem hajlandó és a pécsiek a nyári választáson a jobboldalnak szavaznak bizalmat, akkor ezt az alapvető lépést mindenképpen meg fogjuk tenni annak érdekében, hogy a városban élők a pénzükért kiszámítható közlekedést kaphassanak
– mondta Csizmadia Péter, fideszes frakcióvezető hétfőn a Tüke Busz Zrt. székházánál.
A nemzeti oldal politikusa szerint ugyanis az elmúlt években többször jelezték, hogy az alapvető problémát az jelenti a tömegközlekedési vállalatnál, hogy a sofőrök alulfizetettek, ezért elhagyják a pályát, elmennek a konkurenciához, a Volánbuszhoz.
A bérrendezés nagyjából 100 millió forintos költség lehet, ami a nemzeti oldal szerint jóval kevesebb, mint amennyi olyan felesleges kiadásokra megy el több százmilliós tételben, mint például a baloldalhoz köthető tanácsadók garmadája, akiknek a tevékenysége láthatatlan eredményt hozott.”
Fotó: IKÉ
Eredeti írás: BÓKA MÁTÉ CIPRIÁN