„Lassan 200 darabra duzzad az autósokat országszerte lassító traffiboxok száma. Február 1-ig országosan 87 helyszínen telepítették a traffiboxokat, most további 94 darab érkezhet.
„Február 1-ig országosan 87 helyszínen telepítették a traffiboxokat, és további 94 helyszínen jelenleg előkészítés alatt áll az elhelyezésük” – árulta el az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) a Vezess megkeresésére, a traffiboxok listája pedig az alábbi linken érhető el.
A traffibox egy nagyjából 80 centi magas fémdoboz egy körülbelül egyméteres fémcső tetejére rögzítve, egyik oldalán kis ablak, ebből „kukucskál” kifelé a belsejébe hosszabb-rövidebb időre beszerelt sebességmérő eszköz.
Az összeállítás szerint két ok miatt lehetnek hatékonyabbak a traffiboxok annál a 365 sávot/irányt figyelő fix sebességmérőnél, amelyek előtt tömegével lassítanak az autósok, utána meg tömegével visszagyorsítanak:
- Egyrészt az utak mellett álló traffiboxokat látják ugyan az arra haladó autósok, azt viszont nem tudják – mert a közeledő járműből nem látszik pontosan –, hogy abban a konkrét dobozban éppen akkor van-e egyáltalán működő sebességmérő. Simán lehet, hogy teljesen üres doboz mellett lassítanak, amivel máris elérték céljukat az egyenruhások: lassul a járműforgalom, biztonságosabbá válik az adott útszakasz. A vidéki városokban 3-4 ilyen dobozt is képes lehet eredményesen kiszolgálni egyetlen mobil sebességmérő eszköz.
- A másik ok, ami miatt hatékonyabb lehet az utak fölé szerelt fix készülékeknél, hogy a traffiboxok forgathatók, a kétirányú forgalmat is képesek ellenőrizni. A helyi rendőrök döntésén múlik csupán, hogy mikor melyik irányba haladó autók, motorok, kamionok stb. sebességét mérik velük. Akár naponta többször is fordíthatnak rajtuk 180 fokot, így az adott utat rendszeresen használó járművezetők sem léphetik át nyugodtan a sebességhatárt, mert – mondjuk – reggel azt látták, egy adott irányt figyelt akkor a traffipax. Két óra múlva ugyanúgy bemérheti ugyanazt a gyorshajtót a másik irányból érkezve.”
Címlap fotó: Index.hu
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.