„Egy 2022-es uniós megállapodás szerint 2035-től nem lehet benzin- vagy dízelüzemű új gépkocsikat forgalomba helyezni. Most Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke elmondta, hogy felül fogják vizsgálni a döntést.
Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke szerdán Brüsszelben elmondta, hogy felül fogják vizsgálni azt az uniós szinten hozott döntést, amely szerint 2026-ban fokozatosan kivonják a belső égésű motorokat a forgalomból – írja a Kronen Zeitung.
A lap szerint biztosítani kell, hogy a fogyasztóknak választási lehetőségeik legyenek, valamint hogy nyitottak legyenek az új technológiára, és az iparágnak is meg kell tudnia választani, hogy hova akar befektetni, és mit tekint a jövő mobilitásának.
2022-ben az unió tagállamai megállapodtak abban, hogy 2035-től nem lehet benzin- vagy dízelüzemű új gépkocsikat forgalomba helyezni, ugyanakkor a megállapodás kikötötte, hogy 2026-ban felülvizsgálják.
Ausztriában a Karl Nehammer szövetségi kancellár által vezetett koalíció egyik fele a belső égésű motorok végleges kivonása ellen kampányolt. Nehammer akkoriban ragaszkodott az e-üzemanyagok alternatívaként való használatához, ami az ötlet megkérdőjelezhető megvalósíthatósága miatt került a címlapokra.
Manfred Weber, az Európai Parlament kereszténydemokrata néppárti frakciójának elnöke azonban szintén a belső égésű motorok 2035-ben történő betiltását szeretné hatályon kívül helyezni.
Ha a frakcióm az európai választások után többséget tud szerezni, akkor ebben a jogalkotási időszakban visszafordítjuk az Európai Parlament által elfogadott, a belső égésű motorokra vonatkozó tilalmat
– mondta a politikus.
Elvileg 2035 után is lehet újonnan forgalomba helyezni belső égésű motorral hajtott járműveket, ha azok kizárólag CO2-semleges üzemanyaggal üzemelnek. Az e-üzemanyagokat azonban eddig még alig gyártották, továbbá drágának és gazdaságtalannak számítanak. Ezért az Európai Bizottsága eddig azt akarta, hogy elsősorban a hajózás vagy a légi közlekedés számára tartsák fenn őket.
A Potsdam Klímakutató Intézet tanulmánya szerint a 2035-re várható termelési mennyiség nem lesz elegendő ahhoz, hogy csak ezeken a területeken fedezze az igényeket. A személygépkocsik számára úgysem maradna semmi, még akkor sem, ha az összes remélt termelési kapacitást ki lehetne használni.”
Címlap fotó: Index.hu
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.