„Huzavona
Miután egy pár tízmilliós követelésnek nem engedett Péterffy Attila polgármester, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) visszaállt az eredeti, 25 százalékos béremelési követelésre. Hamarosan folytatódhat a Tüke Busz Zrt.-nél az a sztrájksorozat, amit a baloldal váltott ki, közben félő, hogy a sofőrök távozása miatt működésképtelenné válik a pécsi tömegközlekedés.
A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) azt követően kezdte el idén januárban az első kétnapos sztrájk szervezését, hogy a baloldali önkormányzati cég megpróbálta húzni-halasztani a tárgyalásokat az érdekképviselettel. Annak ellenére tett így a Tüke Busz, hogy a SZAKSZ már tavaly novemberben jelezte a tárgyalási szándékát a sofőrök béremelésének érdekében.
A Gyurcsány Ferenccel szövetkező önkormányzatot a SZAKSZ kérésével szemben a vállalaton belül segítette a másik, kisebbik érdekképviselet, a Független Demokratikus Szakszervezet, amelyet az a Hofekker Ferenc vezet, aki korábban MSZP-s támogatottsággal képviselőjelölt volt. Az idén eddig nyolc napon át tartó sztrájk után ezért is fordulhatott elő, hogy Péterffyék nem adták meg a 20 százalékos követelést, holott már 25 százalékról léptek vissza a sofőrök. Ezt az emelést azért kérték, hogy mert ugyan még így is csak a konkurens volánbuszos bérek után szaladnak, de legalább nem nyílt volna túlságosan az olló.
Ezért kerülhet bajba a Tüke Busz
A pécsiek számára könnyen belátható, hogy a béremelésért való küzdelem azért is fontos, mert ha még kevesebb lesz a sofőr, akkor fenntarthatatlanná válik a tömegközlekedés. Jelenleg pedig már csak úgynevezett megerősített nyári menetrend van érvényben éppen azért, mert rengeteg kimaradt járat volt korábban. Végső soron pedig a pécsiek isszák meg a levét annak, hogyha nem rendeződik a tömegközlekedés helyzete.
Péterffyék 18,5 százalékos emelést adtak, többet viszont nem, ezzel továbbra is jelentős, 15 százalékos különbség maradt a Volánbusz és a helyi közlekedési cég alapórabére között. Az alacsonyabb bér mellett a stresszesebb munkahely pedig nem feltétlenül vonzó az új belépőknek, ellenben a kilépőknek annál inkább segít abban, hogy a Volánhoz menjenek. Mivel a sztrájkolók közül volt már olyan, akinek Péterffy Attila baloldali csapata felmondott, ami riasztóan hat, hiszen mutatja, hogy a vállalatnál milyen munkakörülmények és hangulat uralkodik.
70 százalékuk velük van
Mindenesetre az elmúlt napokban lezajlott sztrájk kapcsán a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet úgy érvel, hogy az autóbuszvezetők több mint 70 százaléka támogatta a bérharcot. Az elégséges szolgáltatás biztosítása mellett a négynapos munkabeszüntetést érintő járatok 60 százaléka nem indult el, ezekre a járatokra vezényelt autóbuszvezetők nem vették fel a munkát.
A SZAKSZ elnöke, Dobi István szerint mivel az autóbuszvezetők jelentős többsége egyetértett a 20-25 százalékos bérfejlesztési követeléssel, ezáltal egyértelművé vált az, hogy most már az autóbuszvezetők számára a 25 százalékos alapbéremelés elérése a cél. Arra törekednek, hogy tárgyalások útján a további 6,5 százalékos bérfejlesztést elérjék, számukra egyértelműen kiderült, hogy elégedetlenek a munkavállalók.
Raposa Gábor, a szervezet pécsi elnöke szerint amennyiben ez nem történik meg, akkor március 22-én döntenek az újabb munkabeszüntetésről, addig felmérik a tagság véleményét. Úgy vélekedett, hogy a bérharcot folytatják, csak a napok száma és az időpont kérdés.”
Eredeti írás: BÓKA MÁTÉ CIPRIÁN
Fotó: IKÉ