„Íme, itt a mi megfejtésünk
Sejtelmes posztot tett közzé hétfőn délután Hargitai János országgyűlési képviselő, amelyben arról írt, hogy egy egy évtizede tartó küzdelem eredményes betetőzésről kapott hírt. A mi megfejtésünk szerint a mohácsi Duna-híd építésével kapcsolatos újabb – egyben a kivitelezést megelőző utolsó – kedvező döntésről van szó.
„Telefonon kaptam a hírt, ami egy évtizedes küzdelem eredményes betetőzéséről tudósított. Több mint küzdelmes az a tevékenység, amiben több mint két évtizede élek, és az eredményekért nagyon meg kell küzdeni.
A vesztes csata se volt elkerülhető, és még felesleges se volt, ötszáz évvel ezelőtt. Az akkori tragédia a mai siker egyik támasza is”, írta a nemzeti oldal politikusa hétfőn délután kelt Facebook-bejegyzésében.
Hargitai János több mint két évtizede a mohácsi választókerület országgyűlési képviselője, s az utóbbi tíz évben került munkája középpontjába a mohácsi Duna-híd, azaz minden bizonnyal az ezzel kapcsolatos újabb kedvező döntésre utalt.
De vajon mi is lehet az?
Ha számba vesszük a közvetlen előzményeket, többek között azt, hogy Orbán Viktor már június elején megüzente a hídépítőknek, hogy lehet tovább délre menni a Dunán, valamint azt, hogy július elején megkötötték a szerződést a mohácsi Duna-híd és a kapcsolódó úthálózat megépítését célzó közbeszerzési eljárás nyertesével, a képviselő arra utalhatott bejegyzésében, hogy a kormány az építkezéshez szükséges forrást is jóváhagyta.
Amint arról beszámoltunk, a közbeszerzési eljárás érvényes és eredményes volt. A Duna Aszfalt Út és Mélyépítő Zrt.-től, a Strabag Építő Kft.-től és a Swietelsky Magyarország Kft.-től érkezett ajánlat.
A legolcsóbb ajánlat nyert, az pedig a Duna Aszfalté volt. A cég nettó 294,96 milliárd forintért vállalja az új mohácsi Duna-híd és a kapcsolódó feladatok kivitelezését, a Strabag nettó 309,96 milliárd forintos, a Swietelsky pedig nettó 316,028 milliárd forintos árat jelölt meg.
A nyertesnek összesen ötven hónapja van a beruházás megvalósítására.
A kiírás szerint az építkezést három szakaszra határolták: a csatlakozó úthálózat kialakítása a szigeti oldalon, illetve a városi oldalon, valamint maga a híd megépítése.
A munkák mindenütt lényegében egyszerre kezdődnek meg, a teljes befejezésre pedig a szerződés aláírásától számított ötven hónapja lesz a megbízást elnyerő cégnek.
Az 57-es főút M6-os autópályától Mohácsig, az újvárosi körforgalomig vezető szakaszát kétszer kétsávos úttá alakítják át, erre azonban mindössze 21 hónapja lesz a kivitelezőnek, azért, hogy így a mohácsi csata ötszázadik évfordulójára, 2026-ra már befejeződjön az építkezés a csatatér északi peremén, s munkagépek, forgalmi korlátozások ne zavarják a közlekedést, a méltó emlékezését.
Itt tehát a jelenlegi 2×1 sávos 57-es utat 2×2 sávos, osztott pályás főúttá építik át az említett újvárosi körforgalomtól az M6 autópályáig, arra le- illetve felhajtani kétsávos turbó körforgalomban lehet majd.
Mohács határától a hídig az építkezés befejezéséig szintén kétszer kétsávos út épül 2,7 kilométer hosszan a meglevő önkormányzati út nyomvonalán, annak elbontása után.
A szakaszon egy közút és iparvágányok felett futó két híd is épül, valamint egy kerékpáros aluljáró is a projekt része.
A Duna felett két ártéri és egy mederhíd készül, összesen 756 méter hosszúságban, szintén 2×2 sávos, osztott pályás útként épül, kerékpárút átvezetéssel.
A szigeti oldalon, Csátalja közelében az 51-es főúttól induló új, csaknem 20 km-es, 2×1 sávos utat építenek (amely a későbbiekben 2×2 sávos autóúttá fejleszthető) Újmohácsig. Ehhez az 51-es út kiinduló pontjában és Sárhát közelében körforgalmat is kialakítanak, míg Újmohácsnál csomópont készül 2×2 sávos, osztott pályás kialakítással.
Lapunk információ szerint a kormány döntését néhány napon belül hivatalosan is bejelentik.”
Fotó: bama.hu
Eredeti írás: MÁTÉ BALÁZS (MOHÁCSI ÚJSÁG.HU)