„Bajkeverők
A nyestek apró, de annál nagyobb gondot okozó vendégek az autók motorterében. László Gábor, a Mazda Hilcz kakasdi szervizvezetője szerint évről évre egyre több autótulajdonos találkozik a kellemetlen meglepetéssel, hogy a motortérben rágcsáló nyestek jelentős károkat okoznak, különösen a japán és koreai autókban, aminek szintén megvan a magyarázata.
A nyestekről sokan csak annyit tudnak, hogy éjszakai életet élő kisragadozók, de autótulajdonosként sajnos ennél sokkal többet is megtapasztalhatunk velük kapcsolatban – gyakran a pénztárcánk bánja. László Gábor, a Mazda Hilcz kakasdi szervizvezetője szerint évente 3–4 autót hoznak be hozzájuk nyestkár miatt, leginkább japán és koreai autókat, amelyek valószínűleg azért vonzóak a nyestek számára, mert ezeknek a kocsiknak a kábelborításában hallisztet használnak. Márpedig a halliszt, úgy tűnik, igazi csemege a nyestek számára.
A probléma főleg a motortérben jelentkezik, ahol ezek a kis állatok előszeretettel rágcsálják meg a vezetékeket. A károsodott részt aztán igencsak nehéz megtalálni a vezetékkötegek között. Az utastérbe és a csomagtartóba szerencsére nem tudnak bejutni, és eddig nem fordult elő, hogy a fényezést karcolták volna fel. Ugyanakkor volt már példa arra, hogy egy kutyás autótulajdonos a saját ebének köszönhette a sérüléseket: a kutya ugyanis megpróbálta elkapni a nyestet, és közben alaposan megrágta az autó gumiborítását – mondja el a szervizvezető.
A nyestkár felismerése
László Gábor szerint a nyestek fémalkatrészekben nem tesznek kárt, de az autó tetején, különösen az antenna körül, gyakran találkozhatunk a jelenlétükkel, hiszen itt szívesen jelölgetik meg a territóriumukat. Az igazi gondot azonban a motortérben okozott károk jelentik, amelyeket nemcsak időigényes, de költséges is javítani. A szervizvezető elmondása szerint nem egy ügyfelük volt már, akinek a kára 150 ezer forintnál is többre rúgott, miután a nyest megrongálta a prémium kategóriás autójának kamerarendszerét.
Védekezési módszerek
A védekezésre több módszer is létezik. László Gábor elsősorban a hanghatást kibocsátó riasztókat ajánlja, amelyek egy bizonyos frekvencián bocsátanak ki hangot, amit a nyestek nem kedvelnek, így távol tartják őket az autótól. A spray–ket ugyanakkor nem javasolja, mivel ezek egy nyálkás bevonatot képeznek, amelyre könnyen rátapad a por, és ez nemcsak esztétikai, hanem funkcionális problémákat is okozhat, különösen a prémium autók esetében. A Mazda Hilcz telephelyén 7 éve vezettek be egy területvédelmi riasztórendszert, amely azóta is sikeresen távol tartja a nyesteket.
Léteznek mechanikus védelmi eszközök, mint például a nyestfogó szőnyegek, amelyek rozsdamentes acélból készülnek. A nyestek számára kényelmetlen felületet biztosítanak, így elkerülik az autót. Bár nem 100 százalékos védelem, jelentősen csökkenti a kockázatot. Egy másik hatékony, hosszú távú megoldás a porozás, amely során erős illatú, de nem mérgező port juttatnak a nyest által megszokott területre. A nyestek ezt kellemetlennek találják, és elkerülik a helyet. A porzás elsősorban száraz, zárt helyeken hatékony, például garázsokban.
Miért nincs gyári nyestriasztó az autókban?
Sok autótulajdonos felteszi a kérdést, hogy miért nem építenek gyárilag nyestriasztókat az autókba. László Gábor szerint ez nem szokványos alapfelszereltség, mivel a nyestprobléma területi és környezeti tényezőktől függően változik. Az autógyártók inkább a biztonsági és kényelmi extrákra összpontosítanak, a nyestek elleni védekezést pedig az autótulajdonosok feladatává teszik.
A nyestek aranyosnak tűnhetnek, de az autók motorterében igazi kártevőkké válhatnak. Sok esetben a védekezés több módszer kombinálásával hozza meg a legjobb eredményt, így az autó biztonságban maradhat ezektől a kis bajkeverőktől.”
Fotó: Shutterstock
Eredeti írás: BALOGH ÉVA