„A kormány javaslata, miszerint 15 százalékos hadiadót vezetnének be az autók első regisztrációjára Ukrajnában, jelentős aggodalmat váltott ki az autópiacon. Az új adó bevezetésének híre a fogyasztói magatartás azonnali változását eredményezte, és előrevetíti a piac esetleges átalakulását. De vajon tényleg elkerülhetetlen-e az áremelkedés, és hogyan alakulhat a jövőbeni autóvásárlási kedv Ukrajnában?
A törvényjavaslat háttere
Július közepén a Miniszteri Kabinet olyan törvényjavaslatot nyújtott be a Legfelső Tanácsnak, amely többek között 15 százalékos hadiadó bevezetését javasolja az új autók első regisztrációjára. Ez az adó minden új személygépkocsi vásárlására vonatkozna, függetlenül attól, hogy az autót belföldön vagy külföldről szerezték be. Az egyetlen kivétel a fogyatékkal élő személyek számára vásárolt autók esetében lenne, amelyek mentesülnének ennek befizetése alól.
Az adó mértéke a jármű szerződéses értékének 15 százaléka lenne, de legalább a vámnyilatkozatban szereplő összeg, amelyet a belügyminisztérium szolgáltató központjai ellenőriznének. Ez újabb jelentős terhet róna a vásárlókra, különösen a középkategóriás autók esetében.
Az autópiac azonnali reakciói
A törvényjavaslat nyilvánosságra kerülése után a piac nem maradt tétlen. Oleh Nazarenko, az Ukrán Autóimportőrök és -kereskedők Szövetségének vezérigazgatója arról számolt be, hogy a fogyasztók gyorsan reagáltak a hírre, és megkezdték az autók felvásárlását a kereskedésekben. Bár az új autók iránti kereslet valóban nőtt, a szalonok nem számoltak be teljes készletkiárusításról.
Az AUTO-Consulting adatai szerint júliusban a piac 20 százalékkal nőtt, ám a kereskedők nem tapasztaltak jelentős készlethiányt.
Halina Sipulova, az Autotrading Atoll Group értékesítési hálózatának igazgatója szerint a 15 százalékos hadiadó bevezetése akár 180-280 ezer hrivnyával is megemelheti az autók árát, ami sok vásárlót visszatarthat a vásárlástól. Az egyik legnépszerűbb modell, a Renault Duster ára az új adó bevezetésével 104,5 ezer hrivnyával lenne több.
Hosszú távú hatások és piaci kilátások
A tervezett adóemelés már most érezhető befolyással van tehát a piacra, azonban a végleges hatásokat csak szeptemberben lehet majd pontosan felmérni, amikor elérhetővé válnak az augusztusi autóeladási statisztikák.
Artem Tkacsenko, a Volvo márkaigazgatója szerint az új adó miatt akár 35 százalékkal is csökkenhet az új autók regisztrációja.
A piaci szereplők attól tartanak, hogy az újítás előhozhatja a régi adóelkerülési technikákat, például az autók árának mesterséges csökkentését vagy hamis meghatalmazások használatát.
Olekszandr Dzsurinszkij, a VIDI cég vezérigazgatója szerint a módosítás a használt autók piacának fellendülését eredményezheti, mivel ezekre nem vonatkozna az új adó. Az AUTO-Consulting becslései szerint a használt autók iránti kereslet akár évi 300 ezer járművel is növekedhetne, ami hatalmas nyomást gyakorolna a belső piacra, miközben az állam adóbevételei csökkennének.
Mi várható?
A piaci szereplők aggódnak a tervezett hadiadó bevezetésének gazdasági következményei miatt is. Amennyiben a javaslatot elfogadják, az a jövőben jelentős változásokat hozhat az ukrán autópiacon, csökkentve az új autók iránti keresletet, és növelve a használt autók népszerűségét. Az elkövetkező napok, hónaok kritikusak lesznek a piac számára, hiszen a törvény végleges elfogadásáig a bizonytalanság továbbra is meghatározó tényező marad.”
Fotó: KISZó
Eredeti írás: