„Több hónapnyi bizonytalanság után szeptember 9-én a Mol közölte, hogy sikerült megállapodni arról, hogy a Barátság vezetéken keresztül – Ukrajna és Belarusz területén át – biztosított lesz az Oroszországból történő kőolajszállítás. Így az előzetes híresztelésekkel ellentétben Magyarország és Szlovákia ellátása nem szenved hiányt a jövőben.
Bár az utóbbi időben kérdéses volt a kőolajszállítás a Barátság vezetéken keresztül, a Mol hétfőn este bejelentette, hogy sikerült megállapodni a szállítókkal és a csővezetéket üzemeltető felekkel is, így ezentúl is biztosított a kőolajszállítás Magyarországra és Szlovákiába. „A megállapodásokat követően a Mol Csoport az Oroszországból érkező érintett kőolajmennyiségek tulajdonjogát 2024. szeptember 9-i hatállyal a fehérorosz–ukrán határon veszi át” – áll a közleményben. Az új eljárás és a szállítási megállapodások megfelelnek a szankcióknak és rendelkezéseknek – emelték ki.
Az új megállapodás fenntartható megoldást kínál az Oroszországból érkező kőolaj szállítására a Barátság kőolajvezetéken. Ezt kiemelkedő eredménynek tartom, mivel lehetővé teszi, hogy a Mol továbbra is a leghatékonyabb és legmegbízhatóbb kőolaj-feldolgozási technológiát alkalmazza a magyarországi és szlovákiai finomítókban, és végső soron hozzájárul mindkét ország ellátásbiztonságához
– mondta Szabó Gabriel, a Mol Csoport Downstream üzletágának ügyvezető igazgatója.
A problémák még júliusban kezdődtek, amikor arról érkeztek hírek, hogy Ukrajna szankciókkal akadályozza az Oroszországból Ukrajnán keresztül érkező kőolajat, így a szankciók alól mentesülő Magyarország, Szlovákia és Csehország is bajba kerülhet, ha nem tud alternatív megoldást találni az orosz függőségre. A magyar kormány Brüsszeltől várt segítséget, amire kemény kritikákkal válaszoltak az ottaniak.
Később Mihajlo Podoljak ukrán elnöki tanácsadó arról beszélt, hogy 2025. január 1-től teljesen elzárják a Barátság II. kőolajvezetéken történő szállítást, ám a Mol erről nem értesült. Pár órával később kiderült, hogy Podoljak elnézte a dátumokat, és a szállítás 2029 végéig biztosított a vezetéken keresztül.
Közben az Adria-vezeték horvát szakaszának üzemeltetője, a Janaf azt közölte, hogy akár már most képes lenne a százhalombattai és a pozsonyi finomítóhoz szükséges nyersolaj éves mennyiségét leszállítani. Úgy tűnik, a hétfői bejelentés után erre nem lesz szükség.”
Címlap fotó: Index.hu
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.