„Karácsony Gergely a hét elején jelentette be, hogy október 30-tól kezdik meg éles működésüket azok a sebességmérő kamerák, amelyeket még a nyár végén szereltek fel Budapesten. Sokak számára nem teljesen világos, hogy mikor, hol és hogyan fognak működni ezek a kamerák, vagy más forgalmirend-változással együtt jár-e ezeknek a traffipaxoknak a beüzemelése. Szájbarágónkban ezekre a kérdésekre is válaszolunk.
A főváros beszerezte és a telepítését is elvégezte, mégsem tudják ellátni preventív funkciójukat teljeskörűen a július elején beígért sebességmérő kamerák – írtuk meg még augusztusban, a júliusi Árpád hídi balesetet követően. Karácsony Gergely főpolgármester nyáron arról posztolt, hogy már a tavalyi évben megkezdték a fixen telepített, állandóan működő sebességmérő kamerák telepítését. A folyamat végére azonban csak most került pont.
Hol fognak mérni az új kamerák?
- Árpád híd, Népfürdő utcai lehajtó (mindkét irányban)
- a III. kerületi Szentendrei úton a Raktár utcánál, valamint a Monostori útnál (mindkét irányban)
- a Rákóczi híd budai, illetve pesti hídfőjénél
- a Petőfi híd budai lehajtójánál
- a Bécsi úton a Zay utcánál (mindkét irányban)
- a Bajcsy-Zsilinszky úton az Alkotmány utcánál
- az Üllői úton a Vágóhíd utcánál, valamint a Határ útnál
- a XI., Bocskai úton a Tass vezér utcánál
- a 6-os főút fővárosi szakaszán a Növény utcánál, a Duna utcánál (Savoya Park)
- a Ferihegyi repülőtérre vezető gyorsforgalmi úton a KÖKI-terminálnál (mindkét irányban)
- a XI., Budaörsi úton a Rupphegyi útnál
- a XI., Balatoni úton a Péterhegyi lejtőnél
- a XIII., Váci úton a Lőportár utcánál
Változik a megengedett legnagyobb sebesség?
Igen, de ezek nincsenek összefüggésben a kihelyezett kamerákkal. A BKK legfrissebb közleménye szerint az alábbi helyszíneken változik a megengedett legnagyobb sebesség:
- az Andrássy út Oktogon és Bajcsy-Zsilinszky út közötti szakaszán a korábbi 50 km/óráról 40 km/órára;
- a Bécsi út Vörösvári út és Reménység utca közötti szakaszán 60 km/óráról 50 km/órára;
- a Váci út Róbert Károly körút és Dózsa út közötti szakaszán 70 km/óráról 50 km/órára;
Mit jelent, hogy „modern” sebességmérő kamera?
A berendezések radaros elven működnek, így különböző forgalmi és fényviszonyok mellett, minden napszakban jó minőségű felvételeket készítenek az elhaladó járművekről, felismerve azok honosságát és rendszámát is.
Mikor mérnek az új kamerák?
A radaros rendszernek köszönhetően az új sebességmérő kamerák 24 órás, folyamatos mérésre alkalmasak, így a rendszer folyamatosan éles lesz.
Ki finanszírozta az új traffipaxok felszerelését?
A traffipaxokat a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság (FÖRI) telepítette és finanszírozta, így nem is a rendőrség fogja őket üzemeltetni és karbantartani.
Mennyibe került a 26 új sebességmérő készülék felszerelése?
Az Országos Rendőr-főkapitányság korábban elárulta, hogy egy fix kamera telepítése és engedélyeztetése nagyságrendileg nettó 25-30 millió forint, ez alapján a mostani kamerák 650-780 millió forintba kerültek volna. Viszont ez az ár csak abban az esetben irányadó, ha megvásárolják a készülékeket, azonban most nem ez a helyzet. A FÖRI az Index kérdésére kifejtette, hogy szolgáltatási szerződést kötött 45 sáv lefedésére szolgáló új sebességmérő készülékek bérlésére és üzemeltetésére, melyeknek havi összege összesen nettó 1 249 590 forint.
Ki kapja meg az új kamerák felvételei alapján kiosztott büntetésekből származó bevételeket?
A VÉDA rendszert az Országos Rendőr-főkapitányság működteti, így a büntetésekből származó bevétel is hozzájuk folyik be.
Mennyi bevételt termelnek az új kamerák a büntetésekből?
A FÖRI nem készített erre irányuló kalkulációkat, mert az új sebességmérők kihelyezésének célja a gyorshajtások csökkentése, valamint a halálos közúti balesetek nullára történő csökkentése, nem pedig a bevételszerzés.
Mennyi gyorshajtót fényképezhetnek le az új traffipaxok?
Karácsony Gergely beszámolója szerint az október 7-e és 13-a közötti, szűk egyhetes időszak alatt a traffipaxok 38 790 gyorshajtást rögzítettek a kamerák, tehát heti szinten nagyjából 40 ezer gyorshajtó akadhat fenn az új rendszeren.
Mekkora büntetésre számíthatnak a gyorshajtók?
A Magyar Közlönyben július 31-én tett bejelentés alapján augusztus 16-tól alsó hangon 50 ezer forintra bírságolják a gyorshajtást. A legnagyobb kiszabható bírság pedig 468 ezer forint. Mivel az objektív felelősség hatáskörébe sorolt gyorshajtások bírságtétele annak bevezetése, 2008. május 1-je óta sávos, így továbbra is eltérő tételekkel számolhatnak az autósok, amelyeket részletesen a Magyar Közlönyben mutattak be.
Jár a gyorshajtásért kiszabott bírság mellé közlekedési előéleti pont?
A szabályszegéstől függően a bírság mellé 1–8 közúti közlekedési előéleti pontot, vagyis úgynevezett büntetőpontot is megállapít a hatóság.
Meddig fizethetjük be a bírságot?
A bírságot megállapító határozat átvételét követő 53 napon belül van lehetőség késedelem nélkül megfizetni a bírságot. Amennyiben ezt nem tesszük meg, abban az esetben a bírság összege behajtásra kerül az állami adóhatóság útján. A végrehajtás kezdeményezésekor sor kerül továbbá a gépjármű forgalomból történő kivonására is az illetékes okmányirodánál.
Kérhető részletfizetés a bírságra?
50.000 forint bírságösszegig 3 havi, felette 6 havi részletfizetést, illetőleg ekkora mértékű fizetési halasztást engedélyezhet a hatóság.
Mikor mentesülhetek a bírság alól?
Abban az esetben mentesülhet valaki a bírság alól a BRFK szerint,
- ha a gépjármű a szabályszegés időpontját megelőzően jogellenesen került ki a birtokából és igazolja, hogy a jogellenességgel összefüggésben a bírságot kiszabó határozat kézbesítését megelőzően kezdeményezte a megfelelő hatóság eljárását, vagy
- a gépjárművet a szabályszegést megelőzően más természetes, vagy nem természetes személy használatába adta, és ezt a használatba vevő teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt nyilatkozatával igazolja, vagy
- azon gépjárművek esetében, amelyek külön jogszabály alapján a közúti forgalomban menetlevéllel, illetve fuvarlevéllel vehetnek részt, menetlevéllel, illetve fuvarlevéllel igazolja.”
Címlap fotó: commons.wikimedia.org
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.