„Háztartás
Baranyai családokat is érintő probléma lehet a rosszul mérő szerkezet. A vízóra bevizsgáltatása azonban nem egy felhasználóbarát folyamat.
Egy olvasónk számolt be róla az egyik közösségi oldalon, hogy a náluk újonnan felszerelt vízóra közel 8 köbméterrel többet mér, mint a régi, úgy, hogy a család vízfogyasztási szokásai nem változtak.
Mivel a szakértői bevizsgálás több tízezer forintos tétel, maga „mérte be” az új eszközt: fogott egy tízliteres vödröt, teleengedte vízzel, és nézte, mit mutat az óra. A fogyasztás a mérő szerint tíz liter volt. A posztoló azonban nem állt meg itt: a vödröt ezt követően úgy töltötte tele, hogy felváltva nyitotta-zárta a csapot, ekkor a 10 literes vödörbe az óra szerint 16 liter liter vizet engedett. A többlet vízfogyasztást tehát az életszerű használat is okozhatta, hisz nap közben is többször nyitjuk, zárjuk a csapot, igaz nem olyan sűrűn, mint ebben a konkrét esetben.
Baranyában is csalhat a vízóra
Utánajártunk, hogy Baranya vármegyében is előforduló problémának számít-e a téves értékeket mutató vízóra. Az általunk megkeresett vízvezetékszerelő szerint valóban létezik ilyen. Nem csupán az újonnan felszerelt mérők, a jogszabály szerint egy mérő 8 évre van hitelesítve, amely egy műszaki eszköznél hosszú időnek számít, így előfordul, hogy korábban meghibásodik, de ilyenkor akár a fogyasztó javára is „csalhat”. A szakértők szerint három-négy évig mér pontosan egy ilyen szerkezet, ezt követően pontossága rohamosan romlik. Szinte biztosra vehetjük, hogy egy nyolcéves készülék már nem jól mér a lerakódott vízkő és szennyeződések miatt. Ráadásul a régi szerkezetek még nem voltak képesek arra, hogy az épphogy csurgó vizet kimérjék, a modernebbek viszont már igen.
Mit tehetünk, ha ilyen problémába ütközünk?
Nincs egyszerű helyzetben az, aki házilag akarja felgöngyölíteni a vízóra meghibásodását, mivel ahhoz nagyon pontos mérőeszközökre van szükség, ráadásul 1 köbméter vizet kiengedni eltart egy darabig. A legkézenfekvőbb megoldás, ha a szolgáltatónál jelezzük a problémát, ám a bevizsgálás egy költséges folyamat, amely során egyes szolgáltatóknál az ügyfél sem lehet jelen, így kénytelen a szolgáltatótól nem független szakemberek véleményére hagyatkozni. Az általunk megkérdezett vízügyi szakember szerint elenyészőek azok az esetek, amikor a panaszbejelentőnek adnak igazat.
Nem egészséges a monopolhelyzet
Ahogy egyéb szolgáltatásoknál (tv, telefon, internet) van lehetőségünk több szolgáltató közül is választani, úgy egyes területein az életnek ez nincs meg, hiába vagyunk elégedetlenek, nem tudunk másra váltani, mert egyszerűen nincs más opció.
A téma kapcsán kerestünk meg vízszolgáltatókat, válaszuk cikkünk megjelenéséig nem érkezett meg.”
Fotó: Balogh Ákos; Frank Yvette
Eredeti írás: TÓTH DÁVID