„A magyar turizmus a jelenlegi eredményeit annak is köszönheti, hogy minden korábbinál több és pontosabb adattal rendelkezik, s azt használják is. Az adatvezérelt turizmusról beszélt Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) igazgatósági elnöke Patcán, a Katica tanyán a Somogyi Vállalkozói Szalon rendezvényén.
A több, megbízható adat pedig a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központnak (NTAK) köszönhető. A turisztikában fontos, hogy minél több forrásból származó adatot elemezzenek. Ugyanis végső soron ezek egyedi kombinációja jelenthet megoldást arra, hogy mikor, mely országokban, melyik korosztálynak kell magyarországi utazásokat kínálni. A számok azt mutatják, hogy a magyar turizmus jól teljesít. Az idei balatoni eredményekből kiderül, hogy január elsejétől október 31-ig mérve a vendégéjszakák száma a 2023-as 8,1 millióról 8,4 millióra nőtt az idén.
Az országban ez 36,5 millióról 38,6 millióra emelkedett. Ugyanebben az időszakban a Balatonnál a szálláshelyek bevételei a tavalyi 152 milliárd forintról 174 milliárd forintra emelkedtek, míg az országos adat 770 milliárd forintról 882 milliárdra nőtt, a vendéglátás bevételei országosan 1515 milliárdról 1682 milliárd forintra nőtt.
Megtudtuk azt is, hogy a digitalizáció segítségével mintegy 46 ezer szálláshely adatait látják. Ez azt jelenti, hogy lényegében napi pontossággal meg tudják mondani, hogy például a Balatonnál, vagy más településeken, netán egy-egy rendezvény kapcsán hány turista szállt meg egy adott napon, vagy hónapban, mit csinált ott és mennyi ideig tette ezt. A vállalkozások – ez a fórumon is kiderült – egyre inkább használják a rendelkezésre álló adatokat, bár ezen a területen van még javítani való. Guller Zoltán hangsúlyozta azt is: az adatot, amelyet sokan a mai kor aranyának is neveznek, nem elég összegyűjteni, hanem használni is kell. Aki ezt megteszi, az már érzi a hasznát, például ha jól, azaz dinamikusan árazza a szálláshelyeit, ebből adódóan jelentős többlet bevételre tehet szert.
Ugyanez vonatkozik a vendéglátósokra is. Az MTÜ természetesen az adathasználatban is példát mutat, ezért tudták megmondani – a mobiltelefonos cellainformációi alapján – hogy Budapesten, a Szent István napi rendezvényeknek 840 ezer vidéki látogatója volt. Vagy azért tudják tanácsolni a Budai várban vállalkozóknak, hogy ne tervezzenek 4 órás programokat, mert az oda látogató turisták átlagosan csak 45 percet töltenek el ott. Az MTÜ többek között azért is támogatta szoftverrel a kis- és középvállalkozások működését, hogy azok is naprakészen tudják meghozni a döntéseiket. S ezt meg is tehetik az igyutazunk.hu weboldalon megtalálható adatok alapján.
Az adatvezérelt turizmus a jövő, nincs benne semmi ördöngösség – hangsúlyozta Guller Zoltán.
– Ha tudjuk, hogy melyik korosztály, mikor, mivel, milyen céllal, mennyi időre érkezik hozzánk, akkor az nemcsak az MTÜ kampányát teszi hatékonnyá, hanem ez egyben üzleti lehetőség a szállás- és vendéglátóhelyek tulajdonosai számára is. Az anonim adatok megbízhatók, nem sejtések és elképzelések, s alkalmasak vezetői döntésekhez szükséges matematikai modellek felállítására. Ezt segítik a reptéri adatok, a pénzpiaci árfolyammozgások, a bankkártya adatok vagy éppen a mobiltelefonok cellainformációi.
Az adat tehát valóban aranyat ér, különösen egy gyorsan és ellentmondásosan változó világgazdasági környezetben. Ma már nem lehet megálmodni, megsejteni a jövőt, csak az adatokra épített üzleti stratégiák lehetnek sikeresek.
Alap az adat
Az adatalapú turizmusirányítás pedig lehetővé teszi, hogy minden korábbinál hatékonyabb, célzott kampányt tudjunk folytatni – mondta Guller Zoltán, az MTÜ így segíti a magyar gazdaságot, az ágazatban vállalkozókat. Hozzátette azt is: ha nem érnek el legalább kétszeres javulást a korábbi állapothoz képest, akkor az adott kampány nem volt hatékony, változtatni kell. Fontos, hogy a szektornak a korábbinál gyorsabban és innovatív módon kell reagálnia. Magyarországra turistát kell hozni, ez a feladat! Mégpedig kétszer annyit, mint az uniós átlag. Ha ez megvan, jól dolgoztunk. Ha nincs meg, akkor nem. Az összes többi nem számít.
Patcáról Szingapúrba
- A patcai Katica Tanya adott otthont a Somogyi Vállalkozói Szalon rendezvényének, ahol Pauska Zsolt, a Sonline.hu és a Somogyi Hírlap főszerkesztője köszöntötte a vendégeket. Elmondta: az átalakuló média világában előtérbe került a digitális tartalomgyártás, amely meghatározza szerkesztőségünk mindennapjait, ám a korábban meggyökeresedett jó gyakorlatokat folytatni kell, ezek közé tartozik a Somogyi Vállalkozói Szalon is.
- A szalon tagjai egy rendhagyó házigazda köszöntőt is meghallgathattak. A Handó János a Handó család nevében nemcsak a Katica Tanya legújabb fejlesztéseiről beszélt, hanem beszámolt arról a szingapúri konferenciáról is, amelyet a Fenntartható Turizmus Világszövetség szervezett. Eszter és János nemcsak Magyarországot képviselte, hanem Handó János szekciója egyetlen európai előadójaként is szerepelt. A család a környezet és a természet mély elkötelezettsége alapján fejleszt. Folyamatos a képzés, az önképzés, innen ered szelektív hulladékgyűjtés, a „Fizess hulladékkal” koncepció vagy a PET-palack-mentes vendéglátás. A tanyán csak olyan attrakciókat fejlesztenek, amelyek nem fogyasztanak energiát, vagy ha igen, akkor azt helyben termelik meg, megújuló forrásból. A Katica Tanya környezettudatos megoldásai méltán adnak példát, s most már nemcsak hazánkban, hanem a világban is.”
Fotó: Lang Róbert
Eredeti írás: LENGYEL JÁNOS