„Nem csillapodnak a kedélyek Németországban, mióta a Volkswagen drasztikus lépéseket jelentett be a csökkenő kereslet és a megnövő költségek miatt. Három gyárat bezárnának, több ezer embert az utcára küldenének, míg a megmaradt dolgozóknak a bérét jelentősen csökkentenék. A dolgozókat képviselő szakszervezet bejelentette, hogy szerte az országban munkabeszüntetéssel tiltakoznak hétfőtől a munkavállalók, miután nem sikerült egyezségre jutni az autóipari vállalattal.
A Volkswagen németországi dolgozói hétfőtől munkabeszüntetéssel sztrájkolnak, miután a szakszervezeti vezetők és a cég menedzsmentje nem jutottak egyezségre a bértárgyalásokon. Az IG Metall szakszervezet vezető tárgyalója soha nem látott kemény tárgyalásokra figyelmezteti az autógyárat – derül ki a Bloomberg cikkéből.
„Ha szükséges, ez lesz a legkeményebb kollektív tárgyalási csata, amelyet a Volkswagen valaha is látott. A Volkswagen felgyújtotta a kollektív szerződéseinket” – mondta Thorsten Groeger szakszervezeti tárgyaló. Hozzátette, minden németországi üzemben figyelmeztető sztrájkok kezdődnek hétfőtől.
A mintegy 120 ezer embert foglalkoztató német autógyár októberben közölte, hogy három németországi gyárat bezárhatnak 2025-ben, továbbá jelentős létszámleépítést és bércsökkentést terveznek. A tervezett intézkedések következtében több ezer ember veszítheti el a munkáját. A cég azzal indokolja a radikális döntést, hogy az európai kereslet meggyengült az autók iránt, kiváltképpen az elektromos járművek tekintetében. A vállalat vasárnap reagált a szakszervezet fenyegetésére, azt mondták, konstruktív párbeszédre törekszenek, hogy közösen találjanak megoldást a kialakult helyzetre. Hozzátették, konkrét intézkedéseket is hoztak a tervezett munkabeszüntetésekre válaszul, de azt nem árulták el, hogy ez pontosan mit takar.
A VW és a dolgozók képviseletét ellátó IG Metall között heves vita alakult ki az utóbbi hetekben – több városban már tüntettek is a munkavállalók –, hogy miként lehetne megbirkózni a járművek iránti kereslet csökkenésével, a magasabb működési költségekkel és a kínai gyártók növekvő versenyével.
A Volkswagen vállalati struktúrája erős beleszólást biztosít a munkavállalóknak a kulcsfontosságú döntésekbe, ami megnehezíti a vezetőség számára, hogy egyoldalúan végrehajtsa a költségcsökkentést. A dolgozók képviselői a vállalat felügyelőbizottsági helyeinek a felét foglalják el, míg Alsó-Szászország tartományi önkormányzatának is van további két helye.”
Címlap fotó: © Fotó picture alliance / Getty Images Hungary
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.