„Az Európai Unió új irányelveket fogadott el a közlekedésbiztonság növelése érdekében, amelyek alapjaiban változtatják meg a jogosítványok kezelését. Az új KRESZ szabályozás célja, hogy szigorúbb fellépést tegyen lehetővé a súlyos közlekedési szabálysértést elkövető járművezetőkkel szemben, és garantálja, hogy az eltiltások minden tagállamban érvényesek legyenek.
Az új KRESZ irányelv értelmében az uniós tagállamok kötelesek lesznek megosztani egymással azoknak a járművezetőknek az adatait, akiket három hónapnál hosszabb időre tiltottak el a vezetéstől. Az adatok cseréje az EU digitális vezetői engedélyhálózatán, a RESPER rendszeren keresztül történik majd. Ez lehetővé teszi, hogy egy tagállamban eltiltott sofőr ne vezethessen más országban sem.
KRESZ külföldön is érvényes: járművezetők bukhatják engedélyeiket
Az intézkedés különösen fontos, hiszen jelenleg előfordulhat, hogy egy másik országban szabálysértést elkövető vezető hazájában elkerüli a büntetést. Az új rendszer célja a joghézagok megszüntetése és a közlekedésbiztonság egységes szintjének biztosítása az egész Unióban.
Brantmüller Zsolt, szakoktató hírportálunknak elmondta, hogy logikus a szabályozás, hiszen a KRESZ nemzetközi, nem csak egy adott országban érvényesek a szabályok. – Nem gondolnám, hogy különbséget kellene tenni országok között, ha valaki szabálysértést követett el Magyarországon, az ugyanúgy szabálysértés lenne bármelyik másik Uniós tagállamban is.
Az új irányelv a három hónapnál hosszabb eltiltásokra vonatkozik, és kizárja azokat az eseteket, ahol az eltiltásból kevesebb mint egy hónap van hátra. Az uniós tagállamoknak három évük lesz a szabályok bevezetésére, így a változások várhatóan 2027-re lépnek hatályba.
Az EU egyik hosszú távú célja, hogy 2050-re a halálos és súlyos sérüléssel járó közúti balesetek száma nullára csökkenjen. Az új irányelv fontos lépés ebbe az irányba, mivel garantálja, hogy a közlekedési szabályok következetesen érvényesüljenek minden tagállamban.
A változások számos magyar sofőrt is érinthetnek, hiszen a jövőben nem lesz lehetőség arra, hogy külföldön elkövetett súlyos szabálysértéseket “megússzanak”. A közlekedésbiztonság erősítése érdekében a hatóságok szigorúbban léphetnek fel a felelőtlen vezetőkkel szemben. A tagállamok feladata mostantól az irányelv nemzeti jogba történő átültetése, amely jelentős adminisztrációs és technológiai fejlesztéseket igényelhet. A közlekedésbiztonsági szakértők szerint azonban az új szabályozás nagy előrelépés az egységes és biztonságos európai közlekedési rendszer kialakításában.”
Fotó: illusztráció
Eredeti írás: BRANTMÜLLER BOGLÁRKA