„Az idén lesz 120 éve lesz annak, hogy 1905. novemberében elindulhatott az első vonat Kaposvárról Barcsra. Akkoriban a megyeszékhely már Péccsel vetekedett, annyi vasútvonal csatlakozott be Kaposvárra. Ezek közül az akkori legfiatalabb volt ez a mellékvonal, amely végül a Csanádi-féle 1968-as közlekedési koncepció egyik utolsó áldozataként zárt be, 1979. december 31-én. Vámosi Péter gyűjtő 2025 novemberében egy különleges relikviát szeretne bemutatni az évforduló kapcsán
Ennek a koncepciónak az volt a lényege, hogy az akkor elavultnak gondolt szárnyvonalak helyett a közútra tereljék a forgalmat, legyen az személy- vagy teherforgalom. Nyugodtan kimondhatjuk, hogy Somogy vármegye látta ennek leginkább a kárát, hiszen a Kaposvár-Barcsin kívül 1976-ban további két vicinálist számoltak fel: a Kaposvár-Szigetvárit, illetve a Somogyszob-(Nagyatád)-Barcsit. Előbbi vonalon 1900-ban, utóbbin 1890-ben pöfögött el az első gőzmozdony a célállomása felé, tehát 2025-ben ezek a vonalak is ünnepelhetik az egykori dicsőségüket, hiszen a szigetvári üzem 125 éve, a Somogyszob-barcsi 135 éve indult el.
Vasúttörténeti különlegességeket gyűjt Vámosi Péter
A Kaposvár-Barcsi vonal érdekességeit, tárgyi emlékeit, fényképeit és dokumentumait gyűjti Vámosi Péter, aki az egykori kadarkúti vasútállomáson szeretne kialakítani többet között egy kisebb „vonali emlékhelyet” a volt váróteremben. Elmondása szerint az eddigi legnagyobb sikere az, hogy sikerült megszereznie a feltehetően egyetlen megmaradt 200 koronás törzsrészvényt, a kalandos történetű 5551-es sorszámút.
Vámosi Péter sem hitt már nagyon benne, hogy a több mint 45 éve felszámolt vonalhoz tartozó releváns emléket, pláne nem az első részvényei közül valót meg szerezheti! Történt ugyanis, hogy az egyébként 1904 szeptemberében részvényt kibocsátó társaság kezdetben nem volt túl sikeres, így alig másfél év múlva, 1906 márciusában a Somogyvármegyei Egyesült Helyi Érdekű Vasutak Részvénytársaságba olvadtak, amely akkor már magába foglalta a Somogyszob-Barcsi, valamint a Somogyszob-Balatonszentgyörgyi vasútvonalakat. Pedig illusztris társaság vezette az eredeti Kaposvár-Barcsi HÉV Részvénytársaságot is! Köztük dr. Goszthony Mihály – jogász a mai Bárdudvarnokról, Sárközy Béla – akkori országgyűlési képviselő, dr. Ary Pál – aki például a Körmend-Németújvár egykori vicinális részvénytársaságánál is igazgatósági tag volt, dr. Tevély Béla – a Somogymegyei Takarékpénztár igazgatója, Somssich Béla gróf, Hoyos Miksa gróf, Márffy Béla és Márffy Emil földbirtokosok, Széchenyi István gróf, Spur István – vízépítő mérnök, Fodor József, Hajnal Simon, Hertzka Gusztáv – kereskedő, dr. Neumann Rafael – ügyvéd, dr. Kán Béla – ügyvéd, Pallós Ármin – építési vállalkozó és Zampach Ferencz.
Az említett társaság részvénye tehát kifejezetten ritkának mondható, még a Nemzeti- illetve a Pénz Múzeum gyűjteményében sem található belőle meg példány. Elsőbbségi részvényről pedig jelenleg nincsenek ismereteink.
Ennek a 200 koronás törzsrészvénynek pedig kalandos útja lehetett, mielőtt újra hazatért Somogyba. Legelőször 1990-ben, Mátray Kálmán „100 történelmi értékpapír” című könyvében tűnt fel, majd az osztrák Dieter J. Geerkens „Historische Wertpapiere Band 2: Ungarische Lokal Eisenbahnen” művében. Mindkét alkalommal, az 5551-es sorszámú Kaposvár-Barcsi törzsrészvény képével a könyvekben. „Papíron” pedig lehetne több, hiszen a Magyar Compass 1905-ös kiadása szerint a részvénytársaság 5606 darab törzsrészvényt, illetve 13345 db elsőbbségi részvényt bocsátott ki. Az egyesülés, illetve a történelem vihara azonban elsodorta mindezt, és mára ez az egy darab ismert maradt, amely legközelebb 2008-ban tűnt fel, egy német kifejezetten értékpapírokkal foglalkozó aukciósház kínálatában. Idén ennek a háznak az archív weboldalán bukkant rá Vámosi Péter, aki hamar kinyomozta, hogy nem adták el, hanem átkerült egy másik aukciósházhoz ez a ritka értékpapír. A szintén német, de lengyel gyökerekkel rendelkező tulajdonos azonban rendkívül segítőkésznek bizonyult, egyrészt küldött minőségi digitális másolatot a részvényről, másrészt szerencsére emlékezett, hogy kinek adta el. Ennek köszönhetően sikerült felvenni a kapcsolatot az aktuális birtokossal, aki megértette a szándékot, és belement az eladásba.
A 200 koronás értékpapír így hamarosan már újra Budapestre került, ahol „meglátogatta” a Kaposvár-Barcsi Részvénytársaság egykori igazgatósági épületét, a Nyugati pályaudvartól nem messze, a VI. kerületben, az Eötvös utca 47. szám alatt.
Vámosi Péter jövőre többek között ezt a relikviát is szeretné bemutatni a nagyközönségnek, és erre Kadarkúton kerülhet majd sor, 2025 novemberében. A gyűjtő azt kéri, hogy akinek esetleg lennének további „kincsei” az egykori Kaposvár-Barcsi vonallal kapcsolatban, az vegye fel vele a kapcsolatot, a Facebookon is megtalálható „KDRKT” oldalán keresztül.”
Fotó: Forrás – Vámosi Péter
Eredeti írás: