„Már az állam fizeti a révészt Mohácsnál
Számos beruházást indít el a kormány ebben az esztendőben, a Hivatalos Értesítőben megjelent, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) által kiadott utasítások között egy fejezet csak Mohácsot érinti.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) Lázár János vezetésével, a tárca összes államtitkára és helyettes államtitkára részvételével november végén Mohácson tartott csúcstalálkozót a város irányítóival. Konkrét bejelentések hangzottak el a híd és az úthálózat építésével kapcsolatban, a révátkelés üzemeltetésének átalakításáról, a határkikötőről, valamint a Bátaszék és Mohács közötti vasútvonal esetleges megépítéséről.
Lázár János akkor kijelentette, a kormányzat célja, hogy Mohács és térsége a következő időszak győztese legyen, ehhez pedig kiváló apropó a csata 500. évfordulójához kapcsolódó 2026-os emlékév megszervezése.
Hozzátette, Mohács a 2028 nyaráig megépülő új Duna-híddal, valamint a folyó keleti és nyugati partján megvalósuló új utakkal és a szintén épülő kereskedelmi kikötő üzembe helyezésével logisztikai központtá, jelentős ipari központtá fog válni néhány éven belül.
– Az úgynevezett Bácska-projektbe illenek a mohácsi és bajai fejlesztések is, mondta, hiszen „az ország kapuja lesz a szó szoros és átvitt értelemben a Balkán felé Mohács és Baja városa
– szögezte le Lázár János.
Kifejtette, az M6-os autópályát a hercegszántói határátlépési ponttal kötik össze. Első elemeként 2026-ig megépítik az M6-os autópálya és Mohács közötti, majd 2028 nyaráig a négysávos mohácsi Duna-hidat, valamint a Duna-híd és az 51-es főút közötti utat is újjáépítik 19 kilométeren. Ezt a 390 milliárd forintos beruházást követi a Hercegszántó és Baja négysávos összeköttetése.
A Mohács környéki közlekedési beruházásokra már 60 milliárd forintot fizettek ki a kivitelezőknek, így meg is indultak a munkálatok az M6-os és Mohács között, és hamarosan megtörténnek a híd építéséhez szükséges telekkisajátítások. Közölte: már 2025-ben fejlődhet a térség megközelíthetősége Horvátországból, új autópályás átkelő nyílhat jövő nyárig, miután a horvátok átadják az M6-os autópálya folytatását az országhatártól.
Mohács logisztikai központtá válását segíti az épülő új kereskedelmi kikötő és vizsgálják, hogy árufuvarozás tekintetében érdemes-e vasúti fejlesztéseket indítani Mohács és Bátaszék között. Lázár János bejelentette, hogy a kormány évi 210 millió forintos terhet is levesz a város válláról azzal, hogy 2025-től finanszírozza a kompközlekedést a híd megépítéséig, illetve a határkikötő fenntartását.
A fentebb megfogalmazottak az újév napján hivatalos döntések alapján is megvalósulnak. Az értesítőben olvashatók szerint január elsejei határnappal átvette az állam a várostól a révátkelés és a határkikötő üzemeltetését. Elrendelték azt is, hogy készüljön megvalósíthatósági tanulmány a Mohács és Bátaszék közötti vasútvonal megépítéséről. Határoztak arról is, hogy március végéig támogatási koncepciót dolgoznak ki az épülő közforgalmi kikötő befejezéséhez. Ugyancsak határoztak arról, hogy a mohácsi önkormányzattal egyeztetéseket kezdenek arról, miként haladhatnak majd át mezőgazdasági járművek a hídon, valamint, hogy a leendő négysávos úton Homorúdnál csatlakozási lehetőséget alakítanak ki, Sárhát-Újmohács térségében pedig egy pihenőhelyet.”
Fotó: Forrás – MW; Fehér Gábor
Eredeti írás: MÁTÉ BALÁZS (MOHÁCSI ÚJSÁG.HU)