„Közlekedésinfó címmel hirdetett sajtótájékoztatót szerdára Lázár János. Az építési és közlekedési miniszter tíz vállalást tett. A bejelentések között szerepel, hogy 20 perces késés után visszatérítik a jegyár felét, valamint felújítják a vasútállomásokon található összes mosdót.
Lázár János azzal kezdte a sajtótájékoztatót, hogy valószínűleg a közlekedési témákon kívül is kap kérdéseket, viszont ez nem a Kormányinfó, ugyanakkor ha mégis van olyan kérdés, amely szétfeszíti az újságírók keblét, megpróbál rendelkezésre állni.
A miniszter kijelentette:
A MÁV hosszú idő óta létező struktúrájával szemben példátlan lejárató kampány zajlik. Olyan támadásnak, olyan lejárató kampánynak és olyan politikai akciónak a részese a magyar közlekedés, amelyre nem volt példa, óriási kihívások közepette kellett helytállni, ezért volt fontos a bizalom a választópolgárok részéről.
Lázár János elárulta, hogy a rendszerváltozás óta először lépték át az egymilliárd utazást, szintén példátlan a rendszerváltozás óta a tavaly értékesített bérletszám. A közösségi közlekedésre nagy szüksége van Magyarországnak, ha pedig olcsón adják a szolgáltatást, képesek autó helyett Volánt, MÁV-ot vagy HÉV-et használni. Magyarországon mintegy húsz százalékkal nőtt azok száma, akik a közösségi közlekedést választották, ezzel a MÁV–Volán járult hozzá leginkább a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez.
A bérletreform bevezetése előtt 114 milliárd forint bevétel volt személyszállításból. A bérletreform után, novemberi állapot szerint ugyanúgy 114 milliárd forint a bevétel, tehát több ember, több jegyet vásárolva, ugyanannyi pénzt hagyott a pénztáraknál, mint amikor kevesebb ember drágábban utazott.
Lázár János úgy látja, a percepció elvált a valóságtól, részben a sajtó közreműködésével is, megpróbálták úgy beállítani a MÁV, a Volán és a HÉV szolgáltatásait, mintha azok a legrosszabb minőséget képviselnék. A miniszter elismerte, vannak problémák, de az túlzó állítás, hogy ne tudnák biztosítani 4,5 millió ember mobilitását.
A miniszter elárulta, a politikában szokatlan módon személyesen is fájó pont neki a lejárató kampány, de nem a minisztérium és nem is a politikusok, hanem az 53 ezer munkavállaló miatt. 53 ezer ember védelmében felháborítónak tartja, hogy politikai lejárató kampány céltáblája lett a MÁV. Megvédik a dolgozókat, a kutyapártos dolgozókat is, a politikai és fizikai támadásoktól egyaránt. Hároméves bérmegállapodást kötöttek, az inflációt meghaladó béremeléssel.
Tíz bejelentés
Lázár János tíz miniszteri vállalást tett:
- Bevezetik a késési biztosítás intézményét. Ma Magyarországon négy vonatból három pontos, ezzel a magyar vasút az európai középmezőnyben van, de ez nem vigasz azoknak, akiknek késik a vonata. Új rendszert vezetnek be június elsejétől, a busz- vagy vasúti menetjegyár felét visszafizetik annak, akinek a járműve húsz percet vagy azt meghaladó mértéket késik. Ez objektív felelősség, az utasnak semmit nem kell bizonyítania, bürokratikus eljáráson átesnie. Amennyiben beállt a 20 perces késés, vita nélkül visszaadják a jegyár felét. Aki az applikációban vette a jegyét, automatikusan a bankszámlájára megkapja az összeget, aki az interneten, az automatában vagy a jegypénztárnál vásárolt, az úti cél befejezése után a jegypénztárnál kapja vissza az ár felét. Erre mindenki jogosult lesz, aki fizetett a jegyért. A bérleteseknél az a megoldás, ha a havibérletes adott hónapban azzal szembesül, hogy 20 percet késik legalább 5 alkalommal a jármű, akkor a következő havibérletből kap 10 százalék kedvezményt. A MÁV appban ehhez be kell kapcsolni a késési biztosítást.
- 2026. január 1-re a MÁV-csoport és a Volán-csoport összes mosdóját felújítják. A MÁV-nál az állomásokon ezer mosdó van, ebből háromszáz esett át bizonyos újításokon. A buszpályaudvarokon is felújítják a mosdókat. A MÁV utasai ingyenesen használhatják akár applikációval, akár érvényes jeggyel vagy bérlettel a mosdókat.
- Minden InterCity-járaton takarítószemélyzet teljesít majd szolgálatot április 1-től. Ez menet közbeni takarítást jelent, érintve a mosdókat is.
- Egy év alatt, 2026. április 30-ig ezer darab új autóbuszt vásárol Magyarország. 5700 busza van a Volánnak, az ezer darab új busz új színvonalat jelent, ebből ötszázat már idén beszereznek.
- A mozdonyflotta megerősítése. Naponta kétszáz darab villanymozdony közlekedik, ebből ötven darab korszerű. 2026 nyaráig minden második mozdony megújul, az IC-járatokon csak újszerű mozdonyok lesznek. A napi kétszázhoz képest 2025-ben a nyári szezonra 40 darab új villanymozdony és 15 nagy teljesítményű dízelmozdony áll üzembe. Az európai piacon sikerült újszerű állapotban lévő, korszerű mozdonyokat találni, amelyeket kibéreltek, a szerződések megkötésre kerültek, a szállítások folyamatban vannak. 55 jármű jön idén, a többi 2026-ban.
- Az IC-kocsik hiánycsökkentése. Száz olyan vasúti kocsi van, amely most rossz állapotban van, ezeknek soron kívül megrendelték a felújítását. A nyári főszezonra beállnak a szolgáltatásba. 285 darab kocsinak a megrendelését megkezdik 2025-ben.
- A GYSEV-ben meghatározó üzletrészt szereztek, szeretnék, ha a GYSEV nem Ausztriát, hanem Magyarországot szolgálná, de marad az ausztriai szolgáltatás is. Átadnak pályaszakaszokat a GYSEV üzemeltetésébe, a kapacitásaikat beforgatják a magyar kapacitásokba, Győr-Moson-Sopron, Veszprém, Vas és Zala vármegye területén vesznek át üzemeltetési feladatokat. 11 darab új Stadler motorvonatot rendeltek a GYSEV-nél, ez 53 milliárd forintos beruházás.
- A nyári szezon jelenti a legnagyobb kihívást. Új szolgáltatást alakítanak ki, ez a MÁV-busz. Erősítő buszjáratokat szerveznek a vasúti járatok mellé. Több száz buszt bocsátanak a MÁV rendelkezésére. A vasúti pályaudvar előtt a vasúton fizetett szolgáltatási díjért cserébe, a vasút céljának megfelelő útvonalon biztosítják a buszos közlekedést. Például ha a Déliből indulna valaki, de megtelt az IC, akkor ott lesznek igénybe vehető buszok is.
- Klímagarancia. 2025-ben lehetővé teszik, hogy aki jegyet vásárol, pontosan tudja, melyik járművön van működő klíma. Klímás autóbusz vagy klímás vonat rendelkezésre fog állni 2025 nyarán. Ez a MÁV menetrendjéből pontosan látható lesz.
- Áprilisban indul a MÁV+ új applikáció, ami bővülő szolgáltatásokkal az év második felére lesz kész. Amíg nem válik teljessé, a régi applikáció is működik. A legfontosabb új funkció a korábban említett késési biztosítás lesz.
Lázár János leszögezte, azért is tudják ezeket a lépéseket megtenni, mert elkezdték a csoport átalakítását, négy vállalat működik, ráadásul 25 milliárd forintot takarítottak meg a beszerzéseken a központosítással és a nyílt versennyel. Ez a 25 milliárd forint jelenti azoknak a fejlesztéseknek a fedezetét, amelyeket költségvetési támogatás nélkül tudott megrendelni, ilyen a mosdók felújítása és a takarítószemélyzet utaztatása. A hitelkeret-tárgyalások is újabb szakaszba léptek.”
Címlap fotó: © Fotó Illyés Tibor / MTI
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.