
„A Balaton felett egykor elegáns hidroplánok szelték az eget, összekötve Budapest nyüzsgő életét a tó nyugalmával. Az 1920-as években a vízirepülés a luxus és a gyorsaság szimbóluma volt, ám az idő múlásával ezek a gépek eltűntek a magyar tenger fölül. Most azonban újra feltűntek a hidroplánok a Balatonon, felidézve a múlt varázsát és a jövő lehetőségeit.
Képzeld el, ahogy egy csillogó Junkers F13 hidroplán méltóságteljesen ereszkedik a Balaton tükrére. Az utasok csodálattal figyelik az alattuk elterülő türkizkék vizet és a napfényben fürdő vitorlásokat. A 20-as években a hidroplánok egy új, exkluzív közlekedési formát ígértek a magyar tengeren – de hogyan kezdődött, és miért tűntek el?

Forrás: Fortepan
Egy végzetes merülés: az első hidroplán-baleset a Balatonon
A hidroplánok megjelenése a Balatonon már az első világháború előtt megkezdődött. Ezt bizonyítja egy 1913-as eset, amelyet a Budapesti Hírlap hasábjain örökítettek meg: Dobos István pilóta látványos bemutatót tartott Siófokon, amikor hidroplánjával felszállt a Balaton felett. Tíz percig lebegett a tó fölött, ám egy hirtelen fordulatnál a gép félrebillent és a vízbe zuhant. A parton figyelő tömeg elképedve nézte az eseményeket, ám egy motorcsónak azonnal a pilóta segítségére sietett. Dobos sértetlenül megúszta, de gépe teljesen összetört – így a Balaton történetének első dokumentált vízirepülő-balesete született.

Forrás: Fortepan
Ez az eset jól mutatja, hogy már a repülés korai szakaszában is kísérleteztek a hidroplánokkal a Balatonnál, és milyen kihívásokkal kellett szembenézniük az úttörőknek.
A luxus kezdete: az Aeroexpress Rt. hidroplán járatai
A vízirepülés fénykorát az 1920-as évek hozták el, amikor az Aeroexpress Rt. elindította az első balatoni hidroplán járatokat. Az utasok a Duna budapesti szakaszáról szálltak fel, és kevesebb mint egy óra alatt Siófokra, Balatonfüredre vagy Keszthelyre érkeztek. A vonatút órákig tartott volna, de a hidroplánok lehetőséget adtak a tehetős utazóknak, hogy pillanatok alatt a Balaton partján teremjenek.
Az Aeroexpress Junkers F13 típusú hidroplánokat használt, ami a világ első teljesen fém utasszállító gépei voltak. Ezek nemcsak fürge és elegáns repülőgépek , hanem valódi státuszszimbólumok is voltak, amelyek az üzleti elit és az arisztokrácia használt. Képzeld el korabeli beszámolókat: a gépek a tó fölött repülve árnyékot vetettek a hullámokra, hogy a fedélzeten ülők pezsgőt kortyolgatva gyönyörködtek a panorámában.

Forrás: Fortepan
A hidroplánok eltűnése a Balatonról
Bár a vízirepülést forradalmi közlekedési formának állította be, az 1930-as évek végére a hidroplánok kezdtek háttérbe szorulni. A gazdasági válság miatt egyre kevesebben tudták megfizetni ezt a luxust, és a vasúti közlekedés fejlődése is csökkentette a hidroplánok létjogosultságát.
A második világháború után a vízirepülő-infrastruktúra megsemmisült, a repülés pedig egyre inkább katonai célokat szolgált. A Balaton feletti hidroplánok eltűntek az égről, és egy letűnt korszak emlékeivé váltak.
Nosztalgia és remény
A balatoni vízirepülés története egy igazi aranykor lenyomata – egy korszaké, amikor a repülés még a luxus és a felfedezés szinonimája volt. Bár ma már nem közlekednek hidroplánok a tavon, időről időre felmerül az ötlet, hogy a modern technológiával újraélesszék ezt az egykor elképesztő közlekedési formát.”
Eredeti írás: HAJDÚ MARIANNA