
„Nagy fába vágták a fejszéjüket Nógrád vármegye településeinek polgármesterei, ugyanis párthovatartozásukat félrerakva összefogtak, hogy előmozdítsák a 75-ös számú Vác–Balassagyarmat vasútvonal teljes körű felújítását és fejlesztését. Sőt itt nem állnak meg, mert egy határokon átívelő egyezséggel a magyar vasút hetven éve szerzett súlyos sebét is meggyógyítanák azzal, hogy újra kiépítenék az Ipolyság és Drégelypalánk közötti vasútvonalat, amely összekapcsolná a szlovák és a magyar településeket.
Balassagyarmat, Berkenye, Nógrád, Ipolyság és Vác polgármesterei pártszinezeteiket félrerakva összefogtak, hogy előmozdítsák a 75-ös számú Vác–Balassagyarmat vasútvonal teljes körű felújítását és fejlesztését.
A településvezetők szerint az infrastrukturális beruházás nem csak a közlekedési idő csökkentésére jelentene megoldást. A településvezetők projektjének ráadásul van egy nemzetközi vonatkozása is, ugyanis a mintegy 70 éve elbontott, mindössze 6,8 kilométer hosszúságú, Ipolyság és Drégelypalánk közötti vasútvonal újjáépítését is szeretnék elérni, mivel szerintük ez nagymértékű gazdasági fellendülést és regionális felzárkózást is hozna magával.
Felére csökkenhet az utazási idő, de az Ipoly-völgy gazdasága is sokat nyerne
A 70 kilométer hosszú Vác–Balassagyarmat útvonal vonattal való megtételéhez jelenleg két órára van szükség, ami messze elmarad a mai közlekedési elvárásoktól. A kezdeményezők szerint azonban egy átfogó felújítással és a pálya észszerű korrekciójával az utazási idő akár a felére csökkenthető. Ez nemcsak a vasúti közlekedést tenné versenyképessé, hanem jelentős terhet venne le a zsúfolt 2-es számú főútról is, de nem kizárólag a közlekedést segítené a felújítás.
A térségben tevékenykedő magyar cargocégek szerint körülbelül 350 ezer tonna áru termelődik csak Nyugat-Nógrádban, aminek szállítása könnyen megoldható lenne, ha a vasútvonal megfelelő állapotban lenne. A hiányzó Ipolyság–Drégelypalánk szakasz megépülése esetén a tranzitforgalom legalább ilyen volumenű lenne.
A fejlesztés várhatóan élénkítené a térség gazdaságát, erősítve a munkaerőpiaci mobilitást, és vonzóbbá téve a régiót a befektetők számára. A polgármesterek szerint a korszerűsített vasútvonal elősegítené a Börzsöny és az Ipoly-völgy megtartóerejének növelését, hozzájárulva az elvándorlás csökkentéséhez. A gyorsabb és kényelmesebb közlekedés nemcsak a helyi lakosoknak nyitna új lehetőségeket, hanem Budapest és környéke számára is új turisztikai célpontokat tenne elérhetővé.
A vonalat nem feltétlenül szükséges villamosítani, így az egész projekt finanszírozható mértékű az EU-s forrásokon keresztül. A fejlesztéssel egész Nógrád vármegye és a Felvidék ezen részének a jövője alapjaiban változna meg
– jegyezte meg az Indexnek Csabuda Árpád, Diósjenő független önkormányzati képviselője, az összefogás egyik kezdeményezője.”
Címlap fotó: Index.hu
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.