„Március 1-jén megindul a hányattatott sorsú, régóta omladozó Flórián téri felüljárók felújítása, ami egy sor közlekedési változást hoz magával az elkövetkezendő egy évre – legyen szó autós, kerékpáros vagy tömegközlekedésről. A szakaszt naponta több tízezren használják, a változások tömegeket érintenek, így összeszedtük a legfőbb tudnivalókat a felújítással és a módosításokkal kapcsolatban.
Már négy évvel ezelőtt is arról írtunk, hogy gyermekfej nagyságú darabok hullanak le a Flórián téri felüljárókról – amelyek az Árpád hidat kötik össze a Szentendrei úttal –, viszont akkor még azzal is sikerült tetézni a problémát, hogy senki nem foglalkozott a dologgal, pedig már Tarlós István regnálása idején is tudtak a problémáról, csak nem volt rá pénz. Akkor a Budapest Közút Zrt. úgy fogalmazott, hogy
a hidak dilatációs szerkezetei áznak, esős, hideg időben rendszeresen kitöredeznek, balesetveszélyt, károkat okozva. A támaszok, a fejgerendák és az előregyártott gerendákat megtámasztó rövid konzolok szintén áznak, a kilátszó acélbetétek erősen rozsdásodnak.
Az óbudai önkormányzat hárította magától a problémát, mondván, a „híd a főváros hatáskörébe tartozik”, míg a főváros azzal védekezett, hogy továbbra sincs pénz a felújításra, közbeszerzési pályázatot kellene kiírni, ráadásul a Csömöri út–Drégelyvár utcai közúti felüljáró felújítása is drágább, mint gondolták. Így a probléma tolódott egészen 2024 végéig – holott a felújításvíziók közösségi tervezéssel már 2019-ben elkészültek.
2024. december 16-án érkezett a hír, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárás nyertese, a KM Építő Kft. aláírta a Flórián téri felüljárók felújításáról szóló vállalkozási szerződést, így 2025 első negyedévében megkezdődhet a felújítás, amely előreláthatólag egy évig tart. A szükséges anyagi hátteret a Fővárosi Önkormányzat biztosítja – ez 2,1 milliárd forint a kivitelezőnek és 3 milliárd a teljes büdzsé –, amelynek nagy részét az elektronikus jegyrendszerhez kapcsolódó, 2024 márciusának elején lezárult, maratoni hosszúságú perben visszaszerzett összeg jelenti.
A felújítás részletei
A BKK úgy nyilatkozott, hogy már nem tűrt halasztást a több mint 40 éves felüljárók felújítása, ugyanis a műszaki állapotuk rohamosan romlott: a szennyeződések és a nedvesség megviselték, a szerkezet a pillérek környezetében átázik, ez a betonacélok rozsdásodását és a betonfelületek tönkremenetelét okozza.
Egészen pontosan a felújítással a szakemberek
- kicserélik az útpálya burkolatát;
- kijavítják a vasbeton pályalemez hibáit;
- teljes szélességében felújítják a szigetelést, megszüntetve a pillérek feletti átázások okát;
- új vasbeton szegélyt építenek, amelyre szintén új, biztonságosabb szalagkorlátot szerelnek;
- a hidak két végére új dilatációs szerkezetet és sarukat építenek be;
- kijavítják a vízelvezető rendszeren, a hídfők kőburkolatain és a pillérek, fejgerendák, támfalak betonfelületein keletkezett hibákat, emellett
- a régészeti leletek épségére is kiemelt figyelmet fordítanak.
Az előkészületi munkákat megelőző előkészületi munkákat már elvégezték, ugyanis február 10. és 13. között a Pacsirtamező utcában és az Árpád hídi felhajtókon burkolatjavítási feladatokat végeztek. A tényleges előkészület február 14-én indult meg, amikor is a kivitelező átvette a munkaterületet. Jelentősebb változásokra viszont március 1-től számíthatnak a járművezetők és a közösségi közlekedést használók, azt is mutatjuk, hogy pontosan milyenekre.
Az ideiglenes forgalomtechnika kialakításához kapcsolódó feladatokat öt ütemben végezte el a kivitelező. Február 14. és 28. között legfőképp csúcsidőn kívül, 9 és 15, illetve 19 és hajnali 4 óra között dolgoztak hétköznapokon és szombatonként. Az előkészítő munkák közé tartozott:
- az ideiglenes táblák kihelyezése, a jelzőlámpák áthelyezése és a forgalomterelések burkolatjeleinek felfestése;
- az útszegélyek elbontása és újak építése a sávbővítések miatt;
- az útalap-betonozás és a kötőréteg-aszfaltozás;
- a buszmegálló áthelyezése a Kiscelli utcánál.
Vitézy közbelép
Előzetesen azt kommunikálták, hogy a felüljárókat külön-külön újítják fel, tehát a forgalom – bár torlódásokkal és késésekkel kell számolni – zavartalanul fog működni egy-egy sávon. Először a déli felüljárót zárják le, majd ősszel következik az északi. A BKK szerint ezen idő alatt megsűrítik majd az 1-es villamos gyakoriságát, éppen ezért kérik az autósokat, hogy aki teheti, inkább válassza a tömegközlekedést, ugyanis a közúti forgalom nem lesz „élhető”.
Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom vezetője e mellé azt is szorgalmazza, hogy a 34-es és 106-os buszok járatait is sűrítsék – hiszen már most is zsúfoltak sokszor –, hogy Kaszásdűlő, Rómaifürdő és Csillaghegy lakói számára versenyképesebb legyen a közösségi közlekedés a korlátozások idején. A BKK viszont alapból nem tervezett ilyesmit, annyit viszont közöltek, hogy meghosszabbították a Szentendrei út buszsávját.
Vitézy Dávid szerint „ha a BKK komolyan gondolja, hogy az autósokat szeretné meggyőzni legalább a Budapesten belül induló utak esetén a váltásról″, akkor indokolt ezeknek a ma 12–15 perces követésű járatoknak a sűrítése.
A javaslatot megküldtem a BKK vezérigazgatójának, akit arra kértem, hogy a következő, február 24-i Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság ülésén számoljon be a tervezett közösségi közlekedési intézkedésekről a Flórián téri felüljáró lezárása kapcsán
– fogalmazott Vitézy Dávid.”
Címlap fotó: Flórián téri felüljárók© Fotó BKK
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.
