
Hadieszközként nyilvántartott, L–39 Albatros sugárhajtású repülőgép vesztegel a kadarkúti lucernaföldben
„A felek egymásra mutogatnak. Hadieszközként nyilvántartott, L–39 Albatros sugárhajtású repülőgép vesztegel a kadarkúti lucernaföldben, miután a Fly-Coop és az Aviátor Repüléstörténeti Alapítvány közötti elmérgesedett vitában egy másik repülővel együtt a mezőgazdasági területre vontatták.
Hadieszközként nyilvántartott, L–39 Albatros sugárhajtású repülőgép vesztegel a kadarkúti lucernaföldben, miután a Fly-Coop és az Aviátor Repüléstörténeti Alapítvány közötti elmérgesedett vitában egy másik repülővel együtt a mezőgazdasági területre vontatták. A felek egymást okolják.

Fotó: Aviátor Repüléstörténeti Alapítvány
Megromlott a viszony a felek között, ennek áldozata a két repülőgép
Az alapítványnak megromlott a kapcsolata a kadarkúti reptér tulajdonosával, a Fly-Coop Kft-vel. Tavaly novemberben egy harmadik gépüket áthúzták a kaposújlaki reptérre, 2 másik repülő azonban Kadarkúton maradt.
– Felmondólevelet kaptunk, hogy november 30-áig vigyük el a repülőgépeket, mert különben december 1-től bérleti díjat számolnak fel az ott tárolt eszközeinkre – panaszolta Horváth István, az Aviátor elnöke.– A L-39-es repülőgép a problémásabb, mert azt teljesen szét kellene szedni, hogy ki tudjuk húzni onnan. Ehhez beton kellene, és fontos, hogy biztonságos körülmények legyenek. A kadarkúti reptér tulajdonosa azonban nem biztosít betont a költözéshez.

Fotó: Lang Róbert
Fél focipályányi terület a két gépnek
A tulajdonos a nekik kijelölt helyet a szomszéd mezőgazdasági telepnek adta, az Aviátornak egy fél focipályányi területük maradt, ami szerintük állandóan süllyedt. Az egyik repülőgép haszonbérleti szerződés formájában volt náluk a Hadtörténeti Intézettel és Múzeummal szerződtek, mert a gép állami tulajdon, de az alapítvány gondozza. 2026-ig kellett volna Kadarkúton tárolni a gépet, de a megromlott viszony miatt erre nincs mód. Horváth István szerint a tulajdonos engedély nélkül vontatta fel a két repülőgépet egy susnyás, vizes ingoványos területre, de ott a gépekkel dolgozni nem lehet. A helyzetet jelezte a hadtörténeti múzeumnak, a szakértőik lejöttek, sőt azóta a HM is reagált, hétfő reggel honvédségi szakértők nézték meg a gépeket, hogy lehetne szétszedni.

Fotó: Aviátor Repüléstörténeti Alapítvány
– Kiemelten közhasznú alapítványnak számítunk, a műtárgyvédelmet és a honvédelmi nevelést segítjük elő – szögezte le Horváth István. – Több millió forintot költöttek a gépekre, és 2-3 éves munkánkat tennék tönkre. Már félmillió forint kárunk keletkezett, emiatt rendőrségi feljelentést tettem.
A 2 gép közül L-39 Albatros biztosítási értéke 14,7 millió forint, a SZU 22-es vadászbombázó európai hadi szabályozás hatálya alá esik, mert nincs hatástalanítva, ennek 50 millió forint az értéke.
Ingyen volt ott, és segítették az alapítványt
Itt ingyen volt, sokáig segítettünk rajtuk és nem tettünk kárt a repülőgépekben – mondta Horváth István vádjaira Jakab Ernő, a FLY-COOP Kft. ügyvezetője.
– Az Aviátor Alapítvány elnöke, Horváth István 3 éve keresett meg azzal, hogy Siófokról a kadarkúti reptérre szeretne költözni – idézte fel Jakab Ernő. – Már akkor mondtuk, hogy nem tudunk betonfelületet adni nekik, mert csak annyi betonunk van, amit mi is használunk, de azt mondta, hogy nem baj. Segítettünk a gépek a szét-és összeszerelésben is. A szomszéd mezőgazdasági telepet kérte meg, hogy a repülőket húzzák be egy füves területre, mert nekik vannak nagy teljesítményű gépeik.
– Amíg segítettünk neki, addig jó volt a viszony, de amikor terhes lett a sok segítségkérés, akkor elmondtam, hogy én ebből élek, nem csak az ő dolgaival kell foglalkozunk – panaszolta Jakab Ernő. – Attól a pillanattól fogva megváltozott a viselkedése, mert addig nagyon barátságos volt. Megpróbálta átvenni a vezetést, és azt mondta, hogy fél órára kiviszi az embereimet, de egész nap kint voltak. Az embereim azt mondták, hogy felmondanak, ha nem intézem el, hogy normálisan beszéljen velük.

Fotó: Lang Róbert
A repülőnap után mérgesedett el végleg a viszony
A tavalyi kadarkúti repülőnap után Jakab Ernő júliusban hallotta ejtőernyősöktől, hogy az Aviátor a kaposújlaki repülőtérre költözik, mert ott beton van. Felhívta Horváth Istvánt telefonon, aki tagadta, még akkor is, amikor már a Facebookra is feltette. Ezután Jakab Ernőék a repülőgépeket odavontatták a kapuhoz, de előtte hivatalos levelet írtak, amelyben arra kérték Horváth Istvánt, hogy jöjjön ki, sőt a szomszéd, akinek a traktorával áthúzták, felhívta, hogy 9 órára legyen ott. Egy órával később ért oda, és akkor nekik támadt, hogy tönkretették a gépeit.

Jakab Ernő néhány hónap múlva értesült arról, hogy rendőrségi feljelentés érkezett ellene azzal, hogy kárt okozott a repülőgépekben. Ezt határozottan cáfolta.
– Horváth István kihívta a Hadtörténeti Múzeum szakértőit, mivel az egyik gép a HM tulajdona – folytatta Jakab Ernő. – A szakértők leírták, hogy a gépnek semmi baja sincs, amit én tettem volna vele. Horváth István mindenütt azt állítja, hogy rabul ejtettem a gépeit, és kitiltottam a reptérről. Volt egy pont, hogy nem bírtam tovább, és az ügyvédem megírta neki a tiltást, de folytattam, hogy az általa megjelölt szakemberek bármikor idejöhetnek és a gépet elvihetik. Ha annyi energiát fektetne abba, hogy elvigye a gépet, mint amennyivel engem támad, akkor régen elvitte volna…
Eredeti írás: KOVÁCS GÁBOR LÁSZLÓ