
A Balaton felé tartó szakasz is hosszú évek eredménye volt, hangzott el a fórumon. Fotóillusztráció: Lang Róbert
„Az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára tartott lakossági fórumot szerda délután Töröcskén. A tervezett Szigetvárt Kaposvárral összekötő 67-es gyorsforgalmivá fejlesztése volt a téma, a környéken élők ugyanis féltik a nyugalmukat és a természetközeli lakóhelyüket. Elhangzott: valamilyen viadukt mindenképpen épülne, az első kapavágásra 8 évet is várni kell.
Nagyon sokan jöttek el a szerda délutáni fórumra a töröcskei közösségi házba. A környéken a meghirdetett kezdés, vagyis fél öt előtt nem sokkal már nem volt parkolóhely. Az érdeklődők aztán akkor vonultak be az épületbe, amikor megérkezett Pántya József út- és vasútépítésért felelős helyettes államtitkár. Az otthonuk és annak környezet miatt aggódó töröcskeiek megtöltötték a közösségi házat, akik között voltak idősebbek és fiatalok is, de még a szomszédos településekről is érkeztek érdeklődők.

Több mint ötszáz aláírást gyűjtöttek össze a töröcskei kertbarátok az elmúlt hónapokban, mindannyian a tervezés előtt álló 67-es számú gyorsforgalmi szakasz építése miatt aggódnak. Ezeket az aláírásokat juttatta el Zicska Szilárd a városrész önkormányzati képviselőjének, aki aztán megkereste Gelencsér Attila országgyűlési képviselőt (Fidesz-LDNP). Ő kereste fel a szaktárcát és kezdeményezte, hogy lakossági fórumon tájékoztassák a helybélieket.
Az egybegyűlteket előbb Herceg Attila városi képviselő köszöntötte, majd Gelencsér Attila beszélt arról, hogy még csak a tervezés fázisában van az útépítés. – Ha önök nem akarják, nem lesz út, mondta a politikus, amelyre tapsvihar tört ki.

Pántya József is azt hangsúlyozta, hogy még semmi nincs kőbe vésve, azért jött el Töröcskére, hogy meghallgassa a helyieket, amelyet már délután megtett Zselickislakon is, ahol ugyancsak a zaj és a megnövekedett forgalom miatt aggódtak a helyiek. – Nem akarom önöket rábeszélni semmire, egyelőre keressük az út nyomvonalát, de az is lehet, hogy nem találunk ilyet ezen a területen, mondta az Építési és Közelekedési Minisztérium helyettes államtitkára. Leszögezte, holnapután biztosan nem lesz útépítés, leghamarabb is nyolc vagy tíz év múlva épülhet meg a kétszer kétsávos gyorsforgalmi út Szigetvár felé. Azt is elmondta, olyan utat nem lehet építeni Magyarországon, ami a teljes civil lakosságnak tetszeni fog, mert bizonyos, hogy minden útépítés befolyásolja a környéken élők életét
A munkaanyagot és a tervezett nyomvonalakat a tervező konzorcium vezetője Horváth Anikó ismertette, akitől megtudhatták az ingatlantulajdonsok, hogy több tervezett nyomvonalból mára kettő nyugati fekvésű maradt. Ezek mindegyike kikerüli a Tókaji parkerdőt, csak más-más irányból, viszont az egyik a töröcskei lakott területtől 150 méterre húzódna, míg a másik zártkerti ingatlanok sorát érintené. Ezzel kapcsolatban arra voltak kíváncsiak a lakók, mennyire jelentene terhelést a forgalom a levegőre nézve. Ám a szakemberek azt mondták, hogy a szálló por csak az út közvetlen közelében jelentkező probléma, attól távolabb erre nem kell számítani. Igaz, egy töröcskei lakó felvetette, a vidék szeles völgyben van, úgyhogy aligha elképzelhető, hogy a szálló por ne szállna.
Valóban épülhetne völgyhíd a Zselicben
A Zöld Vidék Egyesület által közzétett völgyhíd „látványterv” ugyan nem hivatalos, de a tájékoztatóból kiderült, hogy mindkét nyugati nyomvonalon szükséges lenne völgyhíd építése. Emiatt is aggódnak a helyiek, mint elmondták: tapasztalatból tudják, mivel völgyben laknak, bármilyen zajvédőfal ellenére is biztosan hallanák a forgalom zaját. A végleges tervek elkészítésekor sok szempontot kell majd a szakembereknek figyelembe venni, hiszen az út nem mehet keresztül Natura2000-es területen, de lakott területet sem vághat ketté az R67.
- Az ismertetőben elhangzott az is, hogy a nyomvonal a jelenlegi elképzelések szerint áthaladna a Bőszénfai Szarvasfarmon is. Ezzel kapcsolatban is érkezett kérdés, hiszen korábban már elhangzottak ezzel kapcsolatos aggályok és a farm tulajdonosa, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem is abbéli véleményét fogalmazta meg, hogy azt támogatnák, ha kikerülné az út a létesítményt. A tájékoztatót követően a fórum egyik fő szervezője, Zicska Szilárd felidézte, hogy egy korábbi egyeztetésen elhangzott, a baranyai szakasz által érintett települések vezetői kérése alapján készült a szomszéd vármegyei szakasz nyomvonal terve. Azt vetette fel, hogy ugyanezt megtehetnék a szakemberek a somogyi szakaszon, s azt is kérte a tárca képviselőitől, hogy rendszeresen tájékoztassák a lakosságot az aktuális infomrációkról.
Kaposvárt keletről kerülje
A fórumon több alternatív nyomvonalat is felvetettek a töröcskei ingatlanok tulajdonosai. Azt a kérdést tették fel Pányta Józsefnek, hogy miért vetették el a keleti nyomvonalak ötletét, de egy Kadarkút, Hencse felől Kaposvárt elkerülő irányról is szó esett. Ezekkel kapcsolatban a tervezők azt mondták: ott is Natura2000-es területet érintene az út, illetve túl nagy kerülő lenne ahhoz, hogy az emberek hajlandóak legyenek használni és a költségeket is jelentősen megnövelné.
Szita Károly, Kaposvár polgármestere is csatlakozott a fórumhoz, aki a felvetésekre reflektálva elmondta, annak örül, hogy senki sem meggátolni akarja az útépítést, hanem alternatív útvonalak lehetőségét vetették fel. – Az nem lehet akadály, ha többe kerül az út építése, mert akkor nekünk, nekem és országgyűlési képviselő úrnak az a dolgunk, hogy ezt a problémát megoldjuk, mondta. Hozzátette: arra kéri a helyettes államtitkárt és a tervezőket, hogy vázolják fel egy keleti nyomvonal tervét is. Ezt többen is felvetették, hiszen ott a domborzati viszonyok alkalmasabbak, ráadásul a keleti ipari parkhoz is közelebb lehetne a gyorsforgalmi út. A résztvevők türelmét kérték a szakemberek, hogy megvizsgálhassák a fórumon felvetett keleti nyomvonal lehetőségét.”
Eredeti írás: KOSZORUS RITA