
A kecskeméti Mercedes-gyár jövőjéről az igazgató beszélt Fotó: Illusztráció/MW-archív
„Korszakváltás
Mint arról korábban beszámoltunk, a német sajtó komoly kritikákat kezdett el megfogalmazni a Mercedes magyarországi bővítése miatt. Az igazgató, Jens Bühler elárulta, mik lesznek a kecskeméti Mercedes-gyár jövőbeli tervei.
Ahogy korábbi cikkünkben megírtuk, a német médiában megjelent hírek alapján a Mercedes munkahelyek Magyarországra történő áthelyezését tervezi Németországból. A következő három évben a Mercedes 100 ezerrel csökkentheti a Németországban gyártott autók számát, miközben a kecskeméti Mercedes-gyárban ugyanennyivel többet terveznek gyártani, évi 200 ezer darabra bővülhet a termelés. Jens Bühler, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatójának bejelentése is ezt támasztja alá.
– 2026 közepére már beindul az új gyáregység a kecskeméti Mercedes-Benz üzemben – erről is beszélt a Világgazdaságnak adott interjújában Jens Bühler ügyvezető igazgató. A vállalat több mint egymilliárd eurós beruházással számol Magyarországon, ami mintegy 3000 új munkahelyet teremt. Bühler szerint ezzel gyakorlatilag a jövőt formálják. Az interjúban szó esett az új modellekről, az elektromos átállásról, és arról is, mit jelent mindez Kecskemét számára.
Korszakváltás a kecskeméti Mercedes-gyár falain belül
A kecskeméti Mercedes-gyár történelmi átalakulás küszöbén áll. A több mint egymilliárd eurós, azaz közel 400 milliárd forintos beruházás nem csupán háromezer új munkahelyet jelent, hanem egy olyan léptékű fejlesztést, amely Kecskemétet a régió egyik legfontosabb autóipari központjává emelheti.
Az új modellek mellett Bühler részletesen beszélt az elektromos járművekre való fokozatos átállásról is. Mint fogalmazott, „mintha 100 kilométer/órás sebességnél próbálnánk motort cserélni” – azaz miközben a napi termelés zavartalanul zajlik, a háttérben már egy új szegmensre, a core kategóriára készülnek.
Ez nem véletlen: az évek során a kecskeméti gyár tanulóból mesterévé vált a Mercedes globális hálózatán belül. A cél világos:
- megduplázni a gyártási területet,
- fokozatosan leválni a fosszilis energiahordozókról,
- és hosszú távon szén-dioxid-semleges járműflottát előállítani.
Büszkeség és elismerés Kecskemétnek
Bühler egy éve irányítja a magyarországi gyárat, és elmondása szerint már a kezdetektől otthon érezte magát Kecskeméten. A gyár munkatársait különösen elismeri:
– Egy modern üzemet bárhol fel lehet építeni, de a kecskeméti dolgozók elhivatottsága teszi igazán különlegessé a termelést.
Sőt, ma már nemcsak a kecskeméti gyár tekint a német üzemekre példaként, hanem fordítva is: más Mercedes-gyárakból jönnek ide tanulni. Ez az, amit mi úgy hívunk: a kecskeméti szellem – mondja Bühler. Ennek egyik látványos példája az Apollo humanoid robot tesztelése, amelyet először itt végeztek el.
Az elmúlt év mérföldköveként említi a kétmilliomodik Kecskeméten készült Mercedes gyártását – egy tisztán elektromos EQB-t –, valamint a gyár bővítésének beindítását. Az új modellek előkészítése, az eszközök telepítése és a prototípusok összeszerelése már folyamatban van.
Rugalmas gyártás – hagyományos és elektromos modellek együtt
A Mercedes új gyártósora úgy épül fel, hogy képes legyen hagyományos, hibrid és elektromos hajtású autók gyártására is. Ez a rugalmasság lehetővé teszi, hogy a piac igényeire gyorsan reagáljanak. Az elektromos átállás ütemét tehát nem előírások, hanem a vásárlók fogják diktálni.
Az új gyárban készülnek majd a Mercedes-Benz Electric Architecture (MB.EA) és a Mercedes Modular Architecture (MMA) platform járművei is – utóbbi az úgynevezett „entry” kategóriát képviseli. Az új gyártósorok beépítése a meglévő termelés mellé óriási precizitást kíván.
Növekedés – nem csak számokban
2023-ban több mint 174 ezer autó készült Kecskeméten, 2024-ben ez a szám 146 ezer körül alakult, főként a bővítési munkák és a modellek gyártási ciklusának vége miatt. Ennek megfelelően tavaly egy műszakkal csökkentették a termelést, ám a jövőben a gyártási terület 220 hektárról 400 hektár fölé nő, ami lehetőséget ad a volumen újbóli növelésére, akár három műszakra való visszaállással is.
A munkaerőigény is emelkedik: a jelenlegi 4500 fős létszámhoz 3000 új pozíció társul majd. A Mercedes kiemelt figyelmet fordít arra, hogy megtartsa és vonzza a munkavállalókat. A gyár stabilitása töretlen, a járvány, a chiphiány és a műszakcsökkentés ellenére sem csökkent a törzsgárda létszáma.
Versenyképes bérezés is támogatja ezt: tavaly bruttó 1 millió, idén bruttó 800 ezer forintos eredményrészesedést kaptak a dolgozók. Emellett bölcsőde, óvoda, iskola és egyetemi együttműködés (a Neumann János Egyetemmel) is erősíti a gyár közösségét.
Zöld jövő, világos célok
A gyár már 2022 óta mérleg szerinti szén-dioxid-semleges, és kizárólag megújuló energiaforrásokat használ. A tavalyi energiahatékonysági intézkedések 6 gigawattóra megtakarítást hoztak, idén pedig egy új napelempark telepítését is tervezik.
Az új gyárrész teljesen elektromos hőtermelő rendszerekkel üzemel majd, és hőszivattyúk segítik a hűtést és fűtést. Vízmegtakarító technológiák, új vízkezelési rendszerek és madárfészkelő helyek létesítése is része a fenntarthatósági törekvéseknek.
– Azért jöttünk Kecskemétre, hogy maradjunk – hangsúlyozta Bühler. A Mercedes-Benz célja, hogy 2039-re a teljes termékéletciklus szén-dioxid-mentes legyen – és ebben Kecskemét kulcsszerepet játszik.”
Eredeti írás: BAON.HU