A tíz évnél idősebb autókra évenkénti műszaki vizsgáztatás vár. Fotó: MW
„Az Európai Bizottság új javaslata alaposan felforgathatja a hazai autósok életét. A tervek szerint a 10 évnél idősebb autók és járműveknek évente kellene kötelező műszaki vizsgán átesniük. A cél a közlekedésbiztonság javítása és a környezetszennyezés csökkentése, ám a lépés komoly hatással lehet a magyarországi autóparkra, amely az egyik legöregebb az Európai Unióban.
Magyarországon a személyautók átlagéletkora jóval meghaladja a 14 évet, és sok esetben olyan járművek közlekednek a baranyai utakon, amelyek már régen nem felelnek meg a korszerű műszaki és környezetvédelmi elvárásoknak. Az új szabályozás értelmében nemcsak az idősebb autók vizsgáztatása válna gyakoribbá, de új műszaki követelmények is életbe lépnének. Kötelezővé tennék például a dízelmotoros autóknál a nitrogén-oxidok (NOx) és az ultrafinom részecskék (PN) szintjének mérését, az elektromos járműveknél pedig a szoftverek állapotát is ellenőriznék.
Az idősebb autókkal csak a problémák gyűlnek
Bischoff Zoltán, a Mecsekpölöskei Autójavító Kft. vezetője szerint a szigorítás már régen esedékes lett volna. „Sokkal előbb be kellett volna vezetni – sőt, szerintem öt évnél idősebb külföldi autókat egyáltalán nem lenne szabad behozni az országba” – mondta. Tapasztalatai szerint a külföldről származó használt autók közül sok szinte a bontóból kerül az utakra, és az átlagos vásárló csak utólag szembesül azzal, hogy az olcsónak tűnő járműre valójában a vételár többszörösét kell költeni.
„Ha valakinek nincs szerencséje, fél éven belül rá fogja költeni a teljes vételárat. Ha szerencséje van, akkor másfél év alatt” – fogalmazott Bischoff. Mint mondta, a németországi szervizelési szokások sokszor messze elmaradnak a kívánatostól, egyes járművek karbantartása kimerül az olajcserében. Ezek a „bontószökevények” aztán sokszor csak minimális kozmetikázás után kerülnek a magyar piacra, ahol a nepperek megtalálják a módját, hogy még nyereségesen értékesítsék őket.
A vásárlók gyakran ész nélkül költenek ezekre az autókra. Soha nem lesz minden rendesen megjavítva, de ez csak utólag derül ki. Mi sokszor inkább lebeszéljük az ügyfelet arról, hogy tovább öntsön pénzt egy menthetetlen autóba” – tette hozzá a szakember.
Kiemelte, hogy a flottás járművekkel is gyakran gond van, mivel a céges használat során sokszor csak a legszükségesebb javításokat végzik el, és mire ezek a járművek a másodlagos piacra kerülnek, már erősen elhasználtak.
Szemléletmódváltásra lenne szükség
Szerinte ésszerűbb lenne, ha a vásárlók egy kisebb, de fiatalabb, akár 4-5 éves autót vásárolnának hitelre. „Az autóvásárlás során mindig zsákutcába kerülünk, a kérdés csak az, hogy mikor áll meg a jármű, és kinél” – mondta. A jelenlegi gyakorlattal szerinte az a legnagyobb probléma, hogy sokszor hamis biztonságérzetbe ringatja a tulajdonosokat, akik nem tudják felmérni az autó valós műszaki állapotát.
Az Európai Bizottság javaslata tehát egy olyan problémára próbál választ adni, amely hazánkban különösen élesen jelentkezik. Az éves műszaki vizsga bevezetése a 10 évnél idősebb autókra kétségtelenül segítene kiszűrni a leginkább veszélyes járműveket, ám ennek ára van: a tulajdonosoknak nemcsak anyagilag, hanem szemléletmódjukban is alkalmazkodniuk kell. Egy biztos: az olcsó használt autók időszaka a végéhez közeledhet.”
Eredeti írás: JUSZTIN LEVENTE
