Az első kárt a bank állja Fotó: MW
„Az első kárt állja a bank, a többi a figyelmetlen ügyfelet terheli – így kötelezné a bankokat nagyobb kibervédelemre a Magyar Nemzeti Bank. A szaporodó online csalások miatt a pénzintézetek egyre nagyobb arányban terhelik a károkat az ügyfelekre. Míg korábban a bankok viselték a kár nagy részét, addig ma az átutalásos csalások esetében az ügyfelek több mint 98 százalékában, kártyás csalásoknál pedig 72 százalékban viselik a veszteségeket. Ennek vetne véget a MNB. Átfogó intézkedéscsomagot hirdetett meg „öt csapás” néven, amely 2025. július 1-től kezdődik.
A bankokat érdekeltté teszik a védekezésben
Kulcseleme egy Központi Visszaélésszűrő Rendszer (KVR) létrehozása, amely valós idejű adatfeldolgozással segíti a gyanús tranzakciók kiszűrését. Egy jogszabály-módosítással az a bank, amelyik nem alkalmazott erős ügyfél-hitelesítést az adott tranzakció esetében, kénytelen lesz a teljes kárt viselni. A pénzintézet abban az esetben is köteles viselni a kárt, ha a csalók a bank nevében manipulálták az ügyfelet, mondjuk egy telefonos hívással vagy megtévesztő internetbanki oldal létrehozásával.
A szabályok célja, hogy a bankokat is jobban érdekeltté tegyék a védekezésben. Hollandiában, ahol hasonló szabályozást vezettek be, egy év alatt 69 százalékkal csökkent az ügyfelekre háruló kár. Az MNB elvárja a bankoktól, hogy ezen ajánlásokat a bankok maradéktalanul végrehajtsák, ellenőrizni fogják, és a nem teljesítők szankciókra, bírságokra számíthatnak.
Somogyban jól nyomoztak
Somogyban is rendszeresek a banki csalások. Tavaly összesen 549 online csalás történt Somogyban, míg 2023-ban 397. Biztató, hogy a somogyi rendőrök kiber csoportja tavaly 90,7 százalékos eredményességgel derítette fel az ügyeket, azonban az is tény, hogy a kár nehezen térült meg, vagyis a kicsalt pénzt nehezen lehet visszaszerezni hasonló bűnesetekben.
A MNB adatai szerint 2024-ben országosan több mint 226 ezer bankkártya és átutalásos visszaélés történt Magyarországon 41,9 milliárd forint értékben, és ebből 31 milliárd volt a lakossági ügyfelek kára.”
Eredeti írás: KOVÁCS GÁBOR LÁSZLÓ
