Ilyen benzinárak mellett mindenki szeretne spórolni, de nem mindegy miként tesszük ezt Forrás: Getty Images
„Ne így közlekedj!
Sokan azt hiszik, hogy ha alacsony fordulatszámon közlekednek, spórolnak, pedig ez árthat a motornak. A legtöbb autós fejében él egy mítosz, miszerint az alacsony fordulaton tartott motor kevesebbet fogyaszt, ezzel kímélve a pénztárcát. Ilyen benzinárak mellett mindenki szeretne spórolni, de nem mindegy, milyen áron.
Az autó motorjának káros, ha túlságosan alacsony fordulatszámon közlekedünk vele. A gyorsításnál pedig hiba full gázt adni akkor, amikor még nem pörög a jármű – mondják a szakemberek. Sokan gondolják azt, spórolni lehet azzal, ha alacsony fordulatszámon vezetnek.
Jó lenne spórolni az üzemanyagon, de milyen áron?
Első ránézésre logikusnak tűnhet, hiszen alacsony fordulat mellett a fedélzeti számítógép is kedvezőbb adatokat mutat. Azonban ez a spórolás hosszú távon sokkal nagyobb károkat okozhat, mint azt elsőre gondolnánk – írja a vezess.hu.
– Volt egy kollégám, aki mindent elkövetett azért, hogy spóroljon a benzinnel. Gyakran kellett vele utaznom a munkánk miatt, így jól ismertem a szokásait, amit nagyon nem szerettem. Például, ha lejtőre ért a kocsi, egyszerűen levette a lábát a gázról, üresbe tette az autót, és hagyta gurulni. Szent meggyőződése volt, hogy így litereket spórol. A mellette ülő meg frászt kapott a félelemtől, hiszen bármikor az úttestre keveredhetett volna egy vad, vagy bármilyen váratlan esemény történhetett volna, amit gyorsan nem tudott volna megoldani – mondta szekszárdi olvasónk
Az alacsony fordulatszámon járatott motor megnövekedett terhelésnek van kitéve: nagyobb igénybevételt kap a főtengely, a dugattyúk és a csapágyak, miközben csökken az olajnyomás, ami a motoralkatrészek nem megfelelő kenését eredményezi.
Lugging jelenség: a motor vibrál, rángat
Az egyik leggyakoribb probléma a „lugging” jelenség, amely az alacsony fordulat mellett nagy gázzal történő terhelés során jelentkezik. Ilyenkor a motor vibrál, rángat, és nem képes optimálisan elégetni az üzemanyagot, ami hosszú távon jelentősen lerövidítheti a motor élettartamát.
Bár pillanatnyilag úgy tűnhet, hogy kevesebbet mutat az autó fedélzeti fogyasztásmérője, ez valójában gyakran illúzió. Az ADAC és az Autóklub korábbi tesztjei is bebizonyították, hogy tartósan alacsony fordulatszámon járatva a motort, összességében éppen hogy több üzemanyagot fogyaszt a jármű. A szaklap tanácsa szerint „hiába turbós a motor, és jön meg a nyomaték minden fokozatban, inkább váltsunk vissza, hagyjunk egy kis levegőt a motornak, ami a felépülő turbónyomással együtt már optimális üzemmel tud gyorsítani”.”
Eredeti írás: MAUTHNER ILONA
