"A hétköznapi borfogyasztó tudatosan választ és megválogatja, mivel balzsamozza a lelkét egy nehéz nap után, vagy egy ünnepi pillanatban."
„Habár a statisztikák szerint egyre kevesebben ízlelgetik a magyar hegyek levét, a somogyi borászok mást tapasztalnak. A hétköznapi borfogyasztó tudatosan választ és megválogatja, mivel balzsamozza a lelkét egy nehéz nap után, vagy egy ünnepi pillanatban.
Csökkenő borfogyasztásról számolt be a napokban az Agrárminisztérium: tavaly összesen 1,7 millió hektoliter bort fogyasztottak el Magyarországon, ami átlagosan fejenként 17,1 litert jelent. A globális trendekkel összhangban van a magyar borfogyasztók teljesítménye is. Hazánkban is évről évre mérséklődik a bor iránti kereslet: a hazai csúcsot 2017-ben érte el a borfogyasztás, azóta folyamatos a csökkenés.

Fotó: Pixabay
A statisztikák azonban nem feltétlenül tükrözik a borászok mindennapi tapasztalatait. Több somogyi termelő is úgy látja: lehet, hogy összességében kevesebb bor fogy, a vásárlók egyre tudatosabbak, és sokan közvetlenül a pincéktől vásárolnak, élményt keresve és minőséget választva.
– A legnagyobb visszaesés nem a közvetlen értékesítésben, hanem inkább a vendéglátásban érzékelhető, vélekedett Hujber Attila, balatonboglári borász. Mint mondta, a pincénél vásárló fogyasztók továbbra is stabilan jelen vannak, de amint azt a vendéglátósok tapasztalják; kevesebben járnak étterembe, ez pedig hosszútávon a borfogyasztásra hatással van. – A vendégek tudatosabbak lettek, célirányosan keresik a kedvenc fajtákat. Az Irsai Olivér továbbra is toronymagasan a legnépszerűbb, de a Rizling is egyre jobban jön fel. A rozé még mindig jól fogy, és örömteli, hogy a pezsgők iránt is élénk az érdeklődés, mondta.

Forrás: Hujber Pincészet facebook
Tudatos lett a borfogyasztó
A balatonlellei Bujdosó Szőlőbirtokon sem éreznek visszaesést, sőt a borfogyasztási szokások átalakulásában inkább lehetőséget látnak. Ifjabb Bujdosó Ferenc szerint a mennyiségi fogyasztás helyett a minőségre helyeződik át a hangsúly. – Úgy látjuk, hogy az emberek megünneplik az életet, lassítanak, és ez a borfogyasztásban is megjelenik. A slow living, a tudatos étkezés és a kulturált borfogyasztás felé mozdulnak el a vásárlók, ez pedig a családi pincészeteknek, mint a miénk, kifejezetten kedvez, vélekedett a családi pincészet borásza. Mint mondta, a fiatalabb generáció körében is érezhető az élményközpontú borfogyasztás erősödése. A Bujdosó Szőlőbirtok termékei közül egyértelműen a Sauvignon Blanc és az Olaszrizling a legkeresettebb.

Fotó: Androsics Birtok és Borterasz
Ifjabb Androsics Ferenc szintén nem tapasztalt visszaesést, sőt több helyszínen még növekedést is lát az értékesítésben. A balatonőszödi borász szerint a korábbi nagy tételben vásárló vendégek eltűntek, de a forgalom így is stabil. – Régebben lejöttek a pincéhez, és akár 100-200 ezer forintért vásároltak borokat készletre. Ők most nincsenek, viszont új piacokat találtunk, új szokások alakultak ki. Ami biztos, hogy idén a pincészetek óvatosabban indultak: kisebb készletekkel vágtak neki az évnek. Hallani lehet, hogy több pince szinte kiürült, sok borász kivár, még nem döntötték el, melyik fajtából mennyit szüretelnek majd, ahogy még ő sem. Hozzátette: az Androsics Borbirtok esetében tudatos döntés a kínálat szűkítése. – Nagyon széles volt a szortimentünk, de most szelektálunk. Az Olaszrizling, az Irsai Olivér és a Zenit a kedvenc fajtáink, a Királyleányka pedig egyre felkapottabb, nemcsak nálunk, hanem más pincészeteknél is, tette hozzá a balatoni borász.”
Eredeti írás: KOSZORUS RITA
Címlap fotó: sonline.hu
