Fotó: Tumbász Hédi
„Fontos változás történhet a használt autók piacán. Egy új uniós javaslat teljesen átalakíthatja a járművek adásvételét, különösen az online hirdetések esetében.
Ha a tervezet életbe lép, többé már nem lehet eladni olyan autót, amelynek nem bizonyított a forgalomképessége, tájékoztat az Infostart: a járművek adásvételét átalakíthatja a javaslat.

Fotó: sonline.hu
A szabályozás célja, hogy megakadályozza a használhatatlan járművek külföldre vitelét
Az Európai Unió legújabb tervezete alapjaiban változtatná meg a használt autók kereskedelmét. A javaslat szerint 2026-tól csak olyan gépjárművet lehetne eladni – különösen online felületeken –, amelynek forgalomképességét hitelesen igazolják. Ha egy autó rendelkezik érvényes műszaki vizsgával, akkor értékesíthető, azonban ellenkező esetben ez jelentős pluszköltséggel járna.
A szabályozás célja, hogy megakadályozza a használhatatlan járművek külföldre vitelét, valamint azok környezetszennyező szétbontását. A tervezet kiemelten érinti az online piactereket, mivel csak olyan járművet lehetne hirdetni, amelyhez hivatalos dokumentumot is mellékelnek a forgalomképességről. Enélkül a hirdetés, az eladás, sőt az újra regisztráció és export is tilos lenne.
A javaslat erősen megosztja az érintetteket.
Egy új uniós javaslat teljesen átalakíthatja a járművek adásvételét
- Böröczi Csaba, a kaposvári Citrom Autósiskola ügyvezetője, a Magyar Autósiskolák Szövetsége korábbi somogyi elnöke szerint a javaslat komoly változást hozhat a járműpiacon. Kérdésünkre szerdán kifejtette: hazánkban manapság is sokkal többen vásárolnak használt járművet, mint újat, s az idősebb autók szinte folyamatosan érkeznek Nyugat-Európából.
- – Ha külföldről sok rossz autót hoznak be, akkor az országot eláraszthatják a műszakilag nem megfelelő járművek – hangsúlyozta. – Szerintem régebbi használt gyártmány vásárláskor nagyon érdemes megvizsgálni a kiszemelt gépkocsit, lehetőleg vigyünk magunkkal egy szakembert.
- Az ügyvezető megemlítette: egy rossz állapotú autóval adott esetben akár több százezer forintot is bukhat a járműtulajdonos. Közelmúltban így járt az egyik ismerőse, aki egy 20 éves, benzines autót vett, ám csak később derültek ki a hibák. Az illető egy hónapja csupán a motorfelújításra közel 400 ezer forintot költött.
- Stier Gábor, a kaposvári Bull Car Kft ügyvezetője szerint a javaslat kedvező lehet a vásárlók számára, ugyanis egy lejárt műszakival rendelkező autónál előfordulhatnak rejtett műszaki hibák, s a műszakira felkészítés során ez plusz költséget jelenthet.
- – Minden tisztességes, telephellyel rendelkező kereskedőnek is előnyt jelenthet a változás – emelte ki. – A fekete import során ugyanis egyes telephely nélküli magánemberek használt, külföldi papíros, lejárt műszakis kocsikat hoznak be, ami szerintem negatívan befolyásolja a belföldi piacot és az árakat.
- Stier Gábor rámutatott: környezetvédelmi szempontból is fontos lehet, hogy a lejárt műszaki vizsgás gépkocsikat nem lehetne importálni. Tudomása szerint Olaszországban hasonló rendszer már működik.
Sebestyén Krisztián, a Somogyi Veterán Járműbarátok Egyesülete elnöke szerdán kiemelte: ha elfogadják a javaslatot, akkor várhatóan majd nem hoznak be sok rossz autót.
– A gyakran 10-15 év feletti kocsikat azért veszik meg az emberek, mert anyagilag csak ezeket érik fel, erre van pénzük – mondta. – Ezért van az, hogy mostanában sok elavult, idős autó vesz részt a forgalomban.”
Eredeti írás: HARSÁNYI MIKLÓS
