„Az év hátralévő részére és 2026-ra is megígérték a fennmaradó összeget, de az antikorrupciós intézményekkel kapcsolatos fordulat miatt nagy valószínűséggel legalább ideiglenesen felfüggeszthetik a finanszírozást”
„A 12414-es számú törvényjavaslat elfogadása, amely megszünteti a Nemzeti Korrupcióellenes Hivatal (NABU) és a Speciális Korrupcióellenes Ügyészség (SZAP) függetlenségét, komolyan befolyásolhatja Ukrajna makrofinanszírozási támogatásának megszerzését és az európai integrációt. A jövő évben jelentkező forráshiány akár 23 milliárd dollárt is kitehet. Erről Az állam ára (Cina derzsavi) nevű oldal a CASE Ukrajna elemzőközpont oktatási projektje alapján számolt be.
A bejegyzés szerint a stabil állami működéshez évente legalább 40 milliárd dollárra van szükség. 2025. július 15-ig Ukrajna 23,7 milliárdot kapott (többségében uniós forrásokat), ami körülbelül a szükséges összeg felét teszi ki az „ellenállóképesség” fenntartásához.
„Az év hátralévő részére és 2026-ra is megígérték a fennmaradó összeget, de az antikorrupciós intézményekkel kapcsolatos fordulat miatt nagy valószínűséggel legalább ideiglenesen felfüggeszthetik a finanszírozást”
– hangsúlyozták az elemzők.
Véleményük szerint a költségvetés mellett a devizastabilitás kérdése is bizonytalanná vált. Az Ukrán Nemzeti Bank havonta 2–3 milliárd dollárt költ a hrivnya árfolyamának támogatására. Ezek hatalmas kiadások még abban az esetben is, ha a külső finanszírozás jelentős mértékben garantált 2026 közepéig.
„Ha elképzeljük, hogy ezt a támogatást akár csak ideiglenesen is felfüggesztik, a devizapiacon hullámvasút várható, és ha egyértelművé válnak a 2026-os finanszírozással kapcsolatos problémák, a hrivnya árfolyama hamarosan új, »előnyösebb« szintekre kerül”
– olvasható a bejegyzésben.
A nemzetközi támogatás által nem fedezett finanszírozási igény a következő évre akár 23 milliárd dollár is lehet, és jelenleg az egyik lehetséges megoldás az, hogy az EU közvetlenül finanszírozza Ukrajna védelmi kiadásait – közölték az elemzők.
„Ez különösen érzékeny politikai kérdés Európában, figyelembe véve a magyar és a szlovák kormányok álláspontját, és az ilyen döntésekhez minden tagállam támogatására és arra van szükség, hogy biztosak legyenek abban, hogy Ukrajna képes hatékonyan és átláthatóan felhasználni a pénzt” – hangsúlyozták.
Jelenleg a pénzügyi vagy katonai támogatás Ukrajna számára történő felfüggesztése nincs napirenden, de ha az antikorrupciós reformokat akadályozzák, azt bizonytalan időre elhalaszthatják. Ez azt jelenti, hogy nem fogják teljesíteni a 2025-ös költségvetési terv bevételi oldalát, amelynek 18%-a szociális támogatás, amit teljes mértékben nemzetközi partnerek fedeznek.
A következmények a hétköznapi polgárok pénztárcáját érintik majd, ami tovább ronthatja a kormány iránti bizalmat, és befolyásolhatja a lakosság mozgósítási potenciálját is – hangsúlyozták a közgazdászok.
Ahogy Olekszandra Betlij, az Gazdaságkutató és Politikai Tanácsadó Intézet vezető szakértője megjegyezte, Ukrajna a háború minden évében az EU-tól a „pénz a reformokért” elv alapján kapott támogatást. A reformok, különösen az antikorrupciós reformok visszafordítása azt kockáztatja, hogy elakad a pénzügyi támogatás vagy kevesebbet kapnak, továbbá akadályozza az Európai Unióhoz való csatlakozást is.
Emlékeztetőül: a Legfelső Tanács július 22-én elfogadta a 12414-es számú törvényjavaslatot. A civil társadalom és az aktivisták azonnal jelezték, hogy fennáll a veszélye annak, hogy így Ukrajna elnöke a „saját” főügyészén keresztül irányíthatja az összes, a hozzá közel álló emberek ellen indított ügyet.
A törvényjavaslat házelnök Ruszlan Sztefancsuk és Volodimir Zelenszkij elnök általi aláírása ellen tiltakozási hullám söpört végig Ukrajnán. Ezt követően az államfő bejelentette, hogy folyamatban van egy elnöki törvényjavaslat előkészítése, amelynek célja az antikorrupciós intézmények függetlenségének garantálása.
Mint ismeretes, július 24-én a Legfelső Tanácsban benyújtottak egy törvényjavaslatot, amely előírja a törvény rendelkezéseinek hatályon kívül helyezését:
Fotó / Eredeti írás: KISZó
