Ismét egyre melegebb nyári napok, valamint hőség elé nézünk. Tanácsokkal segítjük az autósokat, hogyan kezeljék a gumiabroncsaikat Fotó: Hankook Tire Budapest Kft
„Légy óvatos!
A rekkenő nyári hőség újra ránk köszönt, és nem csak bennünket, de a gépjárműveinket is komoly próbatétel elé állítja. A hőség, a tartósan magas hőmérséklet, a tűző nap, a felforrósodott aszfalt mind befolyásolják az autó állapotát és a közlekedés biztonságát.
Ismét hőség várható. A világ egyik vezető gumiabroncs gyártójának szakmai tanácsai és praktikus tippjei felkészítik a Tolna vármegyei autósokat a nyári kihívásokra.
Hőség az utakon is
Ficza Ferenc szekszárdi gumiszerviz tulajdonos lapunknak elmondta, hogy a hőség miatt felmelegszik az autó gumiabroncsa, az aszfaltról átveszi a hőt, és emiatt durrdefekt is történhet. A közelmúltban Horvátországból, az autópályán jött haza egy autós, amikor a nagy melegben durrdefektet kapott. Hozzátette: nyáron, általánosan egyébként az autósok szegeket „szednek össze” az autókerekeikkel.
Ficza Ferenc ismertette, hogy az autógumicserék fontossága nem mindig kerül előtérbe az autótulajdonosoknál, ami veszélyes. Hozzátette, hogy egyébként egy garnitúra, tehát négy darab kerékgumi ára alapból százezer forint körüli.
A nyári melegben a legegyszerűbb, mégis leghatékonyabb módszer, ha lehetőség szerint árnyékos helyen vagy mélygarázsban parkolunk. Így nemcsak az utastér felforrósodását mérsékelhetjük jelentősen, de megóvhatjuk a jármű külső és belső elemeit is a káros UV-sugárzástól – ismertette Tomin István, a Hankook Tire Budapest Kft. műszaki vevőszolgálatának vezetője. A nyári hőség miatt a forró aszfalt és a megnövekedett üzemi hőmérséklet együttese jelentősen befolyásolja az abroncsok teljesítményét és élettartamát. Ezért elengedhetetlen a gumiabroncsok nyomásának rendszeres, legalább kéthetente történő ellenőrzése. A nem megfelelő, túl alacsony abroncsnyomás a hőséggel párosulva extrém módon megnöveli a túlmelegedés és a defekt kockázatát. Fontos, hogy az ellenőrzést mindig hideg abroncsokon végezzük el, és azokat a gyártó által előírt értékekre fújjuk. Az ajánlott értékeket a gépkocsin az üzemanyagtartály fedelén vagy a vezető oldali ajtó környékén szokták feltüntetni.
1. Napellenzők és fóliák: A szélvédőre helyezett, fényvisszaverő napellenző hatékonyan csökkenti a műszerfalra és a kormányra eső direkt napsugárzást, megakadályozva azok akár 70-80 Celsius fokra történő felhevülését. Ez nemcsak a komfortérzetet növeli, de védi a műanyag alkatrészeket a repedezéstől és a kifakulástól is.
2. A belső tér védelme: A kormányra és az ülésekre terített világos színű textília vagy speciális védőhuzat szintén sokat segít a forróság mérséklésében.
3. Fényezés megóvása: A rendszeres, de soha nem a tűző napon végzett autómosás és a minőségi, UV-védelmet is nyújtó wax használata segít megőrizni a fényezés épségét és csillogását. A biztonságos nyári közlekedés előfeltétele a megfelelő abroncs használata.

Forrás: MW
A téli gumi nyáron veszélyforrás
A Hankook Tire Budapest közleményében szerepel még, hogy sokan költségmegtakarítási céllal a kopottabb téli abroncsokat „nyári guminak” is használják. Ám ez a gyakorlat rendkívül veszélyes és több szempontból is hátrányos. A nyári közlekedéshez elengedhetetlen a megfelelő, jó állapotú nyári gumiabroncsok használata. Ezek mintázata és anyagkeveréke optimális tapadást, kiváló vízelvezetést és stabil irányíthatóságot biztosít a forró és esetenként vizes útfelületeken egyaránt. A nyári szezonban az autósok fordítsanak kiemelt figyelmet járművük karbantartására. A biztonságos közlekedéshez mindig az évszaknak megfelelő, prémium minőségű gumiabroncsokat válasszák.
- Megnövekedett fékút: A téli abroncsok puha gumikeverékét alacsony hőmérsékletre tervezték. Magas hőmérsékleten, a forró aszfalton ez a keverék túlságosan fellágyul, „nyúlóssá” válik. Ennek következtében drasztikusan megnő a fékút. Száraz úton, száz kilométer per órás sebességről vészfékezve egy téli gumi fékútja több méterrel is hosszabb lehet egy prémium minőségű nyári abroncséhoz képest – ez a néhány méter pedig bizonyos esetekben akár életeket is menthet.
2. Instabil irányíthatóság: A felpuhult téli abroncsokkal az autó irányíthatósága bizonytalanná, „szivacsszerűvé” válik. Kanyarodás közben a tapadás jelentősen csökken, ami egy hirtelen manőver esetén könnyen az autó feletti uralom elvesztéséhez is vezethet.
3. Gyorsabb kopás és nem gazdaságos használat: A nem rendeltetésszerű használat miatt a téli gumi sokkal gyorsabban kopik a nyári melegben, így a remélt spórolás a végén akár többletköltséget is jelenthet. Emellett a megnövekedett gördülési ellenállás miatt az üzemanyag-fogyasztás is növekszik.”
Eredeti írás: BRUNNER MÓNIKA
