A Vízvédelem nevű balatoni jégtörő hajó már a vízen van: a téli készenlét első látványos pillanatai a Sión. Forrás: Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság
„Kevés hajó van a Balatonon, amelynek megjelenése igazán különleges látványosság. A balatoni jégtörő most ismét elfoglalta helyét a tavon, készen arra, hogy beavatkozzon, ha befagy a víz.
A téli Balaton első ránézésre idilli lehet. A szakemberek azonban pontosan tudják, hogy ilyenkor is adódhatnak nagy gondok. A vastag, mozgó jégtáblák komoly károkat okozhatnak a kikötőkben, a part menti létesítményeknél és a vízügyi műtárgyaknál. Ilyenkor vetik be a balatoni jégtörőt, amely most ismét szolgálatba állt.
A Vízvédelem géphajó az Országos Jégtörő Flotta egyetlen balatoni tagja, és már most a vízen van, készen arra, hogy beavatkozzon, ha az időjárás úgy fordul. A hajó Balatonkilitiben töltötte az elmúlt heteket, ahol átfogó felújításon esett át, majd a Sión keresztül tért vissza Siófokra és a Balatonra. A vízügy információja szerint a ehhez szükséges vízeresztés a csatornában elenyésző mértékű volt, a tó vízszintjét és élővilágát gyakorlatilag nem érintette.
Egy több mint 40 éves hajó, amely ma is kulcsszereplő
Kevesen tudják, de a balatoni jégtörő nem új jövevény: a Vízvédelem hajója 1984-ben épült a tiszalöki hajógyárban. Eredetileg vontató- és laborhajóként szolgált, hosszú éveken át innen végezték a Balaton vízmintavételezését, és ez a hajó vontatta a vízügy úszó munkagépeit, uszályait is.

Forrás: Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság
Most is komoly karbantartáson esett át: homokszórásos tisztítást kapott, majd korszerű festékrendszerrel vonták be a testét. Kicserélték az elhasználódott Kort-gyűrűket, javították a lemezelést, felújították a propellereket, a kormány- és meghajtótengelyeket, valamint azok csapágyazását. A géphajó 2018-ban új Doosan motorokat kapott.

Forrás: Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság
Mikor indul el, és mit bír a balatoni jégtörő?
A balatoni jégtörő bevetése nem automatikus. Az időjárási körülmények folyamatos figyelése után a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság tesz javaslatot, a végső döntést pedig az Országos Vízügyi Irányító Törzs hozza meg. A hajó körülbelül 20–22 centiméter vastag jeget képes feltörni, de a tényleges teljesítmény nagyban függ a jég állapotától is.
Bár az elmúlt évek enyhe telei miatt ritkábban volt szükség rá, a hajó nem dísznek van a Balatonon. Legutóbb 2017 januárjában vetették be éles helyzetben, akkor kikötői jégtörési feladatokat látott el. A környezetvédelem ilyenkor kiemelt szempont: a munkák 2,5 méter mély vízben zajlanak, ahol a vermelő halakat nem zavarják, a még aktív halállomány pedig oxigéndús vízhez jut, ami kifejezetten kedvező számukra.
A Vízvédelem géphajó kizárólag a Balatonon szolgál, négy-öt fős legénységgel. Számukra a tél nem pihenőt jelent: a hajót minden nap, hétvégén és ünnepnapokon is azonnal bevethető állapotban kell tartani. Ha befagy a Balaton, ők azok, akik elsőként indulnak, hogy megelőzzék a jég okozta pusztítást.”
Eredeti írás: HAJDÚ MARIANNA
Fotó forrása: sonline.hu
Videó az eredeti írás alatt.
