„A tavalyi abu dhabi botrány után már azt hihetnénk, nem lesz több gond a lekörözöttek köreinek visszavételével, de most kiderült, hogy nem ez a helyzet. Az eset miatt egyébként Cunoda két pozíciót bukott, és teljesen esélytelenné vált arra, hogy bárkivel is harcolhasson a verseny végén.
A probléma fő okozója pedig az FIA automatikus rendszere volt, amely ilyenkor kijelöli, hogy kik vehetik vissza a körüket. Amikor Lando Norris leálló autója miatt végül beküldték a Safety Cart, három körhátrányban lévő autó volt a mezőnyben: Alex Albon, Nicholas Latifi és Cunoda.
A japán versenyző ekkor közvetlenül a futamot vezető George Russell mögött haladt a sorban, de az AlphaTauri úgy döntött, kihívja versenyzőjét kerékcserére. Miközben tehát a pályán a mezőny lassan haladt a biztonsági autó mögött, Cunoda a szokásos versenytempóval behajtott a bokszba, és ezzel egy pillanatra megelőzte Russellt, tehát tulajdonképpen visszavette a körét.
A csere után aztán természetesen visszaesett, és a sorban a hatodik helyre tért vissza. Albon ekkor már elment mellette, Latifi pedig pont mögötte volt. Azzal pedig, hogy Cunoda a bokszutcában kis időre Russell elé került, egy olyan helyzetet idézett elő, amire nem lehetett számítani, és az automata rendszer már úgy jelezte, hogy nem jogosult a köre visszavételére.
Így fordulhatott elő, hogy amikor érkezett az üzenet arról, hogy kik mehetnek el a biztonsági autó mellett, ott csak Latifi és Albon rajtszáma szerepelt. Egy pillanatra Cunoda versenymérnöke sem tudta, mi történik: „Most már megelőzheted a… várj, várj.”
A zavaros helyzetben Cunoda először megelőzte Carlos Sainzot, de megállt Sergio Perez mögött, miközben Latifi, akivel a japán pozícióért harcolt, elment mellette, majd pedig visszavette a körét.
Cunoda tehát beszorult a mezőnybe, miközben továbbra is körhátrányban volt. Szerencsére a mérnöke az újraindításnál szólt neki, hogy álljon félre, így ő szinte megállt a célegyenesben, miközben a többiek már egymással csatáztak.
Egyértelmű tehát, hogy a helyzet nem az előírtak szerint játszódott le, és hogy ez így nem volt rendjén, hiszen Cunoda egyedüliként körhátrányban fejezte be a futamot az utolsó helyen, miközben talán esélye lehetett volna még pozíciókat is nyerni a friss abroncsain.
Csatlakozz a Motorsport Hungary zárt Facebook-csoportjához!
Az FIA ugyanakkor kihangsúlyozta, hogy nem vétettek hibát. „Minden rendszer megfelelően és szabályszerűen működött. A szokatlan szituáció a pálya és a kialakult helyzet egyedi jellegéből adódott.”
„A 22-es autó volt az első, amely áthaladt az 1-es biztonsági autós vonalon a Safety Car beküldése után. A következő körben aztán ismét ő volt az első autó, aki ezt megtette, és normál esetben ez indítja be a rendszert, amely jelzi, hogy jogosult köre visszavételére.”
„Ekkor azonban ő behajtott a bokszba, és ott gyorsabban tudott menni, mint a biztonsági autó mögött haladók. Ennek következtében pedig visszavette a körét, amikor átment az ellenőrző vonalon a bokszutcában.”
„Amikor visszatért a pályára, a rendszer már helyesen azt jelezte, hogy ismét körhátrányban van, de mivel már egyszer visszavette a körét, így erre nem volt még egyszer jogosult. A versenyirányítás ellenőrizte ezt az időmérésen, és megerősítették, hogy csak a 6-os és 23-as autó veheti vissza a körét.”
Az FIA később jelezte, hogy a helyzetet kivizsgálják majd, és talán módosítások is jöhetnek a jövőben.
Címlap fotó: Mark Sutton / Motorsport Images
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.