„Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Hivatala (EPA) szerdán javaslatot tett egy szabályzatra, miszerint 2032-re az USA-ban az eladott új autók kétharmada elektromos jármű kéne legyen. Egy múlt hónapban végzett közvéleménykutatás szerint az amerikaiaknak viszont még közel a fele nem venne elektromos járművet.
Az EPA-ra hivatkozva azt írja a CNN, hogy az Egyesült Államokban az üvegházhatású gázok kibocsátásának közel 30 százaléka az utakon futó járműveknek köszönhető, és hogy az EPA szeretné a kibocsátást tovább csökkenteni. Michael Regan, a hivatal munkatársa szerint amennyiben új javaslatuk átmegy, akkor megszületik az USA történetének eddigi legszigorúbb, szövetségileg elfogadott szabályzata, mely a személygépkocsikra és a teherautókra vonatkozószennyezési előírásokat rögzíti.
Az EPA tisztviselői elmondták, hogy több opció is van, melynek eredményeként a következő évtized elejére 64-69 százalékos arányban el lehetne terjeszteni az elektromos járműveket. A szabályozás érintené a személygépkocsikat, a közepes teherbírású és a nehéz tehergépjárműveket, a közüzemi feladatokat ellátó teherautókat, a közösségi közlekedésben résztvevő buszokat és az iskolabuszokat is.
Egy szakértő a CNN-nek elmondta, hogy a Biden-kormányzat javaslata sorsfordító pillanat az amerikai autóipar és a fogyasztók számára is. Thomas Boylan, a Zero Emission Transportation Association jelenlegi, illetve az EPA korábbi munkatársa szerint a javaslat üdvözlendő, és megadja az alaphangot az évtized hátralévő részére és a 2030-as évekre, azaz lefekteti, hogy hogy mit vár el a kormányzat az autóipartól a szén-dioxid kibocsátás csökkentésének érdekében.
A Fehér Ház mindehhez hozzátette, hogy a Biden-kormányzat első két éve során az amerikai utakon megháromszorozódott az elektromos járművek száma, a nyilvános töltőállomások száma pedig megduplázódott, és hogy az emelkedés a következő években is nőni fog.
Nemet mondanak az elektromos autókra
A Gallup felmérése szerint az amerikaiak jó részének nem teszik a javaslat: múlt hónapban több mint 1000 felnőttet kérdeztek meg, akiknek a 41 százaléka azt nyilatkozta, hogy nem vásárolna elektromos járművet. A Gallup megjegyezte: az elektromos autók egyelőre drágábbak a benzinüzeműeknél, a fogyasztók pedig még nem fogták fel a kibocsátásmentes járművekre való átállás éghajlati előnyeit sem. Tízből hat válaszadó azt mondta nekik, hogy az elektromos autók „éppenhogy”, vagy „egyáltalán nincsenek” hatással a klímaváltozás visszaszorítására.
Az Európai Unió az USA-hoz képest gyorsabban halad: az Európai Parlament februárban szavazta meg, hogy 2035-től tilos olyan autót eladni az EU-ban, amit belső égésű motor hajt.
A CNN megjegyzi: az EPA a következő hónapokban véglegesíti az új szabályozást, majd a nyilvánosság véleményezi a javaslatot.”
Címlap fotó: © Fotó: AP
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.