„A NewsGuard nevű, dezinformáció ellen küzdő és híroldalak értékelésével foglalkozó szervezet legújabb jelentése áprilisban 49 új weboldalt talált, amelyik AI chatbotok által generált tartalommal híroldalként pózol a neten – írta a héten a Bloomberg.
A 49 oldal közül némelyek általános híroldalnak tűnnek és News Live 79 vagy Daily Business Post néven futnak, mások életmódtanácsokat osztanak meg, pletykarovatot tartanak fenn vagy szponzorált tartalommal töltik meg az oldalt. És nagyon úgy tűnik, hogy az AI chatbotok már nemcsak angolul beszélnek jól, az oldalak közül ugyanis van kínai, cseh, francia, portugál, thai és tagalog vagy filippínó nyelven írt is. A közös bennük az, hogy egyik sem teszi közzé, hogy AI chatbotokkal, vagyis az OpenAI ChatGPT-jével vagy a Google Bardjával intézik a tartalomgyártást.
A NewsGuard jelentése számos esetben dokumentálta azt is, milyen fals információkat generáltak a chatbotok. A CelebritiesDeath.com például áprilisban egy olyan cikket tett közzé, hogy „Biden halott. Harris az amerikai elnök, beszéd reggel 9-kor”. Egy másik totálisan fake gyászjelentésben egy építész életéről és munkáiról hallucinált teljesen valótlan dolgokat. A TNewsNetwork nevű oldal pedig egy YouTube videóra hivatkozva több ezer katona haláláról publikált megalapozatlan és teljesen ellenőrizhetetlen sztorit.
Néhány weboldal arra használta az AI-chatbotokat, hogy más híroldalak cikkeit foglalják össze. Egy Biz Breaking News című oldal például a The Financial Times és a Fortune magazin cikkeiből gyúrt rövid összefoglalókat, pontokba szedve a tartalmat.
Ezeknek az oldalaknak a többsége kontentfarm, vagyis a hirdetésekre utazó, anonim források által futatott, alacsony minőségű weboldal. Körülbelül az oldalak fele programozott hirdetésekből szerez bevételt: algoritmusok segítségével adják-veszik a weboldalon elhelyezett reklámokat. Ezek alapján tehát a Google kétszeresen is érintett lehet a fake hírfarmokban, egyrészt a Google Ads hirdetések, másrészt a Bard miatt.
Noah Giansiracusa, a Bentley Egyetem adattudománnyal és matematikával foglalkozó docense szerint a módszer nem új, viszont sokkal egyszerűbb, gyorsabb és olcsóbb lett.
Az OpenAI korábban úgy nyilatkozott, hogy embereket és automatikus rendszereket is alkalmaznak arra, hogy kiszűrjék a nagy nyelvi modelljükkel visszaélő felhasználókat, például figyelmeztetik, majd súlyos esetben letiltják az ilyen fiókokat.
A Google szóvivője, Michael Aciman szerint ők nem engedélyeznek olyan hirdetéseket, amelyek káros vagy spamszerű, esetleg más weboldalakról másolt tartalmak mellett futnak. Hozzátette viszont, hogy önmagában az AI-generálta tartalom nem megy szembe a hirdetési szabályzatukkal, ha az nem olyan tartalom előállítására szolgál, amelyik a Google keresőjének találati eredménylistáját manipulálja.”
Címlap fotó: 444.hu
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.