„Egy izraeli hajó volt az első, amely figyelmen kívül hagyta Moszkva gabonablokádját
Tegnap az Ams1 nevű izraeli teherhajó, amely Sierra Leone-i zászló alatt közlekedik, figyelmen kívül hagyta az orosz fenyegetéseket, és belépett a Duna ukrajnai ágába. Reni ukrán határváros július 25-i bombázása után ez az első tengeri jármű, ami vette a bátorságot a kijelölt vonal átlépésére. A város mindössze 150 méterre fekszik a NATO-tag Romániától.
Az izraeli kereskedelmi hajó hétfőn indult útjára Asdod kikötőjéből. Nyomában a tengerészeti megfigyelő rendszer szerint 4 másik hajók is halad, köztük két török jármű, a Sahin 2 és a Yilmaz Kaptan. Mindegyik hajó gabonaszállító.
A hajók biztonságáról egy amerikai P8 Poseidon típusú járőrgép gondoskodik, melyet román légtérben tankolnak. A repülő alkalmas torpedók, hajóelhárító bombák és robotrepülőgépek bevetésére is, valamint magasan fejlett felderítő rendszert üzemeltet.
Oroszország július közepén állt el attól a megállapodástól, amely lehetővé tette Ukrajnának, hogy gabonát exportáljon kikötőiből
Nem sokkal ezután jelentette az orosz kormány, hogy ellenséges és hadműveleti járműnek fog tekinteni minden Ukrajna felé tartó szállítóeszközt. A közlemény szövege szerint „a Fekete-tengeri Gabona Kezdeményezés működésének leállásával és a tengeri humanitárius folyosó bezárásával összefüggésben 2023. július 20-án, moszkvai idő szerint 00:00 órától a Fekete-tenger vizein Ukrajna kikötőibe tartó hajókat potenciális katonai teherszállítónak tekintik. Ennek megfelelően az ilyen hajók országai a kijevi rezsim oldalán érintettnek minősülnek az ukrán konfliktusban”.
Amióta Oroszország kilépett a megállapodásból és támadni kezdte az ukrán élelmiszer-exportáló kikötőket a Fekete-tengeren és a Dunán, a globális búza és kukorica határidős árai meredeken emelkedni kezdtek.
Antonio Guterres, az ENSZ főtitkára július 11-én írt levelet Putyin orosz elnöknek, hogy megmentse a megállapodást. Javasolta, hogy Oroszország hosszabbítsa meg a megállapodást – napi négy hajó Ukrajnába utazó és négy hajó indulása esetén – cserébe az orosz Mezőgazdasági Bank leányvállalatát, a Rosselkhozbankot visszakapcsolnák a SWIFT globális fizetési rendszerhez.
„A fekete-tengeri kezdeményezés megszűnésével a legkiszolgáltatottabbak fizetik a legmagasabb árat” – mondta Guterres az ENSZ Élelmiszerrendszer-csúcstalálkozóján Rómában július végén. „Amikor az élelmiszerárak emelkednek, mindenki fizet érte.”
Az afrikai vezetők a múlt pénteki szentpétervári orosz-afrikai csúcstalálkozón sürgették Putyin elnököt, hogy újítsa meg az ukrán gabona biztonságos háborús exportjáról szóló megállapodást, de erre eddig nem került sor.
Egyelőre úgy fest, hogy a blokád áttörése privát fuvarozó cégek magánakciója, melyet nem készített elő katonai szervezés.
Dmitro Kuleba külügyminiszter szerint hétfőn Horvátország és Ukrajna megállapodott arról, hogy ukrán gabonát exportálnak horvát dunai és Adriai-tengeri kikötőkön keresztül. „
Címlap fotó: Euronews
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.