„”Legalább lesz szervdonor. Ennyit még életemben nem any…tam. A hároméves gyerekemet a járdán ütötte el az egyik. A csitri kölykök már őrjöngenek is vele – ilyen és ehhez hasonló kommentek érkeztek a városi házi propagandalap közösségi oldalára alig egy nappal ezután, hogy a Péterffy Attila polgármester csapata bejelentette, 350 rollert telepítenek a Pécsre.
Gyakorlatilag mindenféle ellenőrzés nélkül lehet igénybe venni azt a 350 elektromos rollert, amelyet Péterffy Attila MSZP-s polgármesterjelölt, a jelenlegi városvezető koalíciója hozott Pécsre. A rollerezéshez ugyanis csak egy telefonra van szükség, s bár megkérik a felhasználókat, hogy bukósisakot hordjanak, illetve önbevallásuk alapján jelezzék, hogy 18 éven felüliek, semmilyen más kikötésük nincs; tehát jogosítványt sem kérnek, vélhetően nem is kérhetnek.
Mindenesetre azt javasolják, hogy a járdán közlekedjünk velük, ott ahol például gyermekek is sétálnak, ez alapján pedig akár 25 kilométer per órás sebességgel is mehetnek vele a tinédzserek, hiszen a 10 kilométer per órára csak bizonyos belső, belvárosi sétálóutcás részeken korlátozzák le azokat.
Ám az autók között az utakon sem jobb a helyzet, hiszen ott viszont bőven balesetveszélyes szituációk alakulhatnak ki. A pécsi önkormányzat propagandaoldalán, a város lap közösségi felületén aztán meg is indultak a kommentek, közel 150-en jelezték felháborodásukat a rendszer kapcsán nem egyszer sűrű káromkodások közepette.
Totális káromkodás
„Ezt a sz**rt mi a f***nak kellett ide hozni Pécsre a hülyéknek!” – szólt egyikük indulatosan, más megemlítette, hogy „ennyit még életemben nem an***tam, 13-14 évesek állat módjára rongyolnak vele”. Egy idősebb férfi azt állította, hogy „nem nagyon hiányoztak, főleg a sétálóutcából. Remélem nem lesz baj, ha meg igen, akkor remélem annak, aki megengedte, hogy száguldozzanak.
Felkészülnek az orvosok…
A balesetveszélyre és a felelőtlenségre többen is felhívták a figyelmet. Egy anyuka azt írta, hogy „az egyik a 3 éves lányomat ütötte el – egy bocsánattal le tudva –, a lányom meg fekszik a földön és sír”. Más pedig ironikusan megjegyezte, hogy „Felkészül: sürgősségi ambulancia”.
A sort pedig mások is folytatták: „Kertváros, főleg a Csontváry utca környéke tele volt, hazafelé simán elütöttem majdnem egyet”. „Nem rosszak ezek a rollerek, főleg, hogy rohadt hosszú a donor várólista. Ez most kicsit felpörgeti majd”. A legsűrűbben lakott városrészben más is megjegyezte, hogy Tegnap a Nagy Imrén már majdnem sikerült is pár rolleres idiótát kivasalniuk az autósoknak. Szóltak a dudák ezerrel. Kíváncsi vagyok a folytatásra. KRESZ -ismeret, jobbkéz-szabály, bukósisak…sehol semmi”.
Van aki azt írta, hogy a Barbakánnál három fiatalt látott „száguldani lefelé ezerrel” és azt találgatta, hogyha jönne egy autó, biztosan a szélvédőn landolnának, és „az autós lenne a hibás”. Nagyjából ugyanezen a véleményen volt az is, aki azt mondta, hogy „ön – és közveszélyesek, mint a csürhe úgy száguldoznak sávszélességben, egymás mellett”.
A rolleres nemzetiségi tanácsnok másra mutogat
Az egyik szellemes közösségi oldal, a Péterffy Attila tisztelői időközben Auth István DK-s nemzetiségi tanácsnokot, a rollerezés pécsi főtámogatóját vonta kérdőre, aki azonban valamiért az egyik fideszes parlamenti képviselőt vette elő és kommentjében vele kapcsolatban fogalmazott meg kritikát.
Megéri? Még a drága buszjegynél is drágább!
A rollereket 230 forintnyi egyszeri felvételi díj után percenként 54 forintért lehet használni. Ez azt jelenti, hogy a legdrágább, buszon megváltott 500 forintos pécsi buszjegy árából mindössze 5 percig lehet a rollerrel közlekedni. Próbaképpen az útvonaltervezőbe beírtuk a 400 ágyas klinika és a Kossuth tér közötti távolságot, amit optimális esetben 13 perc alatt lehet megtenni busszal. Ugyanez autóval és kerékpárral is 8-8 percbe telik – bár a kisebb járművek még lassabbak lehetnek, de talán a biciklis sebesség közelít legjobban a rollerek sebességéhez, ezek alapján elmondható, hogy egy ilyen út rollerrel több mint 650 forintból jön ki.
Tilos vele hegyre menni!
Az applikációban egyébként a szerződési feltételekben a gépjármű-forgalomban való használat kapcsán azt emelik ki, hogy „óvatosan” közlekedjünk a rollerekkel, valamint megjegyzik: „tilos a terméket hegyre fel- és lefelé vezetésre használni”. Az, hogy ez emelkedőkkel tarkított Pécsen ez mit is takar, nem teljesen világos.
A felhasználó a felelős
Az üzemeltető szinte minden felelősséget áthárít a felhasználókra, vagyis „ha a baleset testi sérülést, vagy anyagi kárt okoz, a felhasználó felelőssége, hogy hívja a rendőrséget” és „felhasználó felelős minden olyan kárért, vagyoni, vagy fizikai sérülésért, amelyet a termék használata során a felhasználó okoz” – írték. Felvetődik a kérdés, hogy egy korlátozottan cselekvőképes tinédzser, aki ellenőrzés nélkül vette igénybe a szolgáltatást, vajon miként lesz felelősségre vonható akkor, ha balesetet okoz?”
Címlap fotó: bama.hu
Eredeti írás: BÓKA MÁTÉ CIPRIÁN