„A Duster minden kétséget kizáróan a Dacia legkapósabb modellje, és minden szempontból a márka legfontosabb autója is. Noha jó ár/érték arányukkal már a korábbi generációk is sikeresek voltak, ezúttal a Renault leányvállalatának nagyot kellett villantania ahhoz, hogy továbbra is vonzó alternatívát mutathasson, és hogy ne csupán jó vétel, hanem vagány, vonzó autó is legyen egyben.
Persze már az előző generáció esetében is nagy hangsúlyt fektettek a divatos külsőre meg a tetszetős utastérre, de ezúttal még több fókusz tolódott ezekre a területekre, miközben az eredeti értékeket is igyekezett megőrizni a csapat. A 2024-es modellévű Duster a Bigster tanulmány nyomdokaiba lép, persze nála kisebb megjelenésben, ám elődjéhez mérten nagyobb méreteivel, valamint funkcionalitásával is a leköszönő modell fölé került pozicionálásra.
Az új Duster vagányabb, dögösebb és mokányabb, mint valaha, az aktuális trendeknek megfelelően kellően terepes jellegekkel került felruházásra. Minden, a márkára jellemző aktuális formai megoldás felkerült rá, ráadásul számos elem a Starkle-nak nevezett, 20 %-ban újrahasznosított anyagból készült.
Meghatározóak a markáns kerékjáratok, a masszív műanyag burkolatok és a látványos Y-formát öltő menetfény is, miközben az összkép jellemzően szögletes formavilágú. A megújult SUV hosszmérete 4,34 méter, szélessége 1,81 méter, magassága pedig 1,66 méter – összesen 14 centit nőtt, ami autós szempontból majdnem egy méretnyi gyarapodásnak is elmenne.
Az utastér ugyancsak mértékadó megújuláson ment át és immáron itt is kizárólag kijelzőket találunk: a digitális óracsoport 7 col képátlójú, míg a központi érintőpanel méretes 10,1 hüvelykes. Ezek az alapfelszereltség részét képezik minden esetben, egyedül a legalacsonyabb belépőszintű csomag nem tartalmazza. Mindemellett dicséretes a fizikai gombokkal operáló klímapanel megtartása. A Dacia az utastérben úgynevezett YouClip rendszert alkalmazott, amely telefonok, tabletek, tárcák és egyéb használati tárgyak rögzítését, tárolását igyekszik okosan megoldani.
A külső méretek gyarapodását természetesen a belső tágasság is lekövette, így a gyártó szerint például 30 mm-rel nagyobb hátsó lábtér igyekszik fokozni a kényelmet, de közben a csomagtér nyílása is szélesebb lett, alacsonyabb padlóval. A 472 literes csomagtér kapacitás egyébiránt 6 %-os előrelépést jelent a nyugdíjazott változathoz képest.
A Dacia a hagyományos kiegészítők mellett igazi kalandcsomagot is ad opcionálisan az újdonsághoz: a kiegészítők széles tárháza várja azokat a vásárlókat, akik nem csupán a város forgatagában, hanem a terepképességek kiaknázásával a természeteben, túrázásra is akarják használni a 2024-es Dustert.
A modell a CMF-B platformra épült, ami teljesen új padlólemez és a Renault csoport számos új modelljének „ad majd otthont”. Az új alapok esetében fontos megjegyezni, hogy alkalmasak a legújabb könnyűhibrid és teljes hibrid hajtásláncok befogadására, valamint a bioüzemanyagok sem maradnak ki a sorból.
A legerősebb erőforrást a Hybrid 140 jelenti, amely a márkacsoport 140 lóerős öntöltő hibrid hajtását takarja: az 1,6-os szívó benzinesből és a hozzá kapcsolódó, 1,2 kWh-s akkuból táplálkozó villanymotorokból álló rendszert a Renault modelljeiben már megismerhettük.
Ennél egyszerűbb alternatíva a 130 lóerős, háromhengeres 1.2 TCe, amely immáron 48 V-os könnyűhibrid kiegészítést kapott 0,9 kWh-s akkuval. Ez a motor hatgangos kézi váltóval és elsőkerékhajtással, valamint 4×4 opcióval is kérhető. A legkisebb egység, azaz az 1.0 TCE 100 lóerős háromhengeres, amely benzin mellett LPG-vel is üzemeltethető – a gázos megoldás Közép-Európában még mindig közkedvelt, ráadásul a pótkerék helyére épített 50 literes gáztank miatt ez a változat 1300 km hatótávot tud.
Az opciók listája a márkához mérten bőséges és már tényleg minden lényeges, illetve kevésbé fontos elemet tartalmaz. Van itt 18-as kerék, automata klíma, vezetékmentes telefontöltő, navigáció, Arkamys 3D hangrendszer, és persze a ma már elkerülhetetlen biztonsági arzenál is adott.
Annak ellenére hogy nagyobb és fejlettebb lett a Duster, a Dacia még mindig a kategória legjobb árú modelljeként tartja számot az újdonságot, amiről a bemutatón az is kiderült, hogy 20.000 euró alatti induló árral csábítja majd a vevőket: átszámítva így biztosan 9 millió alatt indul az árlista, de biztosak lehetünk benne, hogy a Pitestiben készülő Dusterek kívánatosabb példányai messze 10 millió fölé emelkednek majd.”
Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.